Historia i kultura dawnych Indian
HISTORIA
INDIAN
Od starożytności do współczesności
zobacz też artykuł w Wikipedii: Historia Indian USA
| Archeologia terenów indiańskich | Historia Indian przed powstaniem USA (do1763 r.) | Początki USA (do 1850 r.) | Ekspansja na Zachód (do 1900 r.) | Współczesność (XX w. i następne) |
Oś
czasu rdzennych Amerykanów
"Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a może nie pamiętam. Zaangażuj mnie, a zrozumiem.- Nieznane plemię
Gdy Stany Zjednoczone wkroczyły w XX wiek, a wojny z Indianami odeszły w przeszłość, początkowym wysiłkiem narodu było zasymilowanie Indian z kulturą amerykańską. Wymagało to pozbawienia rdzennych Amerykanów ich kultury i tradycji oraz zmuszenia ich do dostosowania się do nowego stylu życia. Zadaniem Biura do Spraw Indian było wypełnienie luki między rządem federalnym a plemionami indiańskimi poprzez dalsze zawieranie traktatów i asymilację Indian w celu współistnienia z Amerykanami. Jednak do 1934 r. wysiłki te zawiodły i rząd uchwalił ustawę o reorganizacji Indian, aby odwrócić tradycyjny cel asymilacji Indian oraz wzmocnić, zachęcić i utrwalić plemiona oraz ich historyczne tradycje i kulturę. Chociaż to pomogło, wspomnienia przeszłych niesprawiedliwości były zawsze obecne. W następnych dziesięcioleciach Stany Zjednoczone uchwalają więcej praw, aby przenieść rdzennych Amerykanów do głównego nurtu amerykańskiego społeczeństwa. W latach pięćdziesiątych Kongres dąży do obalenia plemion, relokacji Indian amerykańskich i uchwala federalną politykę wypowiedzenia. Z perspektywy rządu rdzenni Amerykanie mieli stać się obywatelami płacącymi podatki, podlegającymi podatkom stanowym i federalnym, a także prawom, z których wcześniej byli zwolnieni. Jednak powstał ruch na rzecz praw obywatelskich rdzennych Amerykanów, który zwiększył świadomość, propagował program polityczny, aw drugiej połowie XX wieku wniesiono liczne pozwy o naprawienie krzywd wyrządzonych w poprzednich stuleciach. 1900-obecnie1900 - Edward S. Curtis , fotograf z Seattle, towarzyszył etnografowi George'owi Birdowi Grinnellowi w rezerwacie Montana , robiąc zdjęcia Indianom Blood, Blackfoot i Algonquin, którzy zebrali się tam na coroczny taniec słoneczny. 1903 - Decyzja Samotnego Wilka kontra Sądu Najwyższego Hickcocka. Kiowa i Comanche pozwał Sekretarza Spraw Wewnętrznych, aby zatrzymać przesyłanie ich ziemie bez zgody członków plemienia, który łamie obietnice w 1867 traktatu Medicine Lodge. Trybunał orzekł, że Kongres może ustawowo uchylić postanowienia traktatu indyjskiego. 1906 - Uchwalenie Ustawy o Starożytności stwierdza, że ??kości i przedmioty znalezione na ziemi federalnej są własnością Stanów Zjednoczonych. W 1906 roku fotograf Edward S. Curtis ogłosił plany 20-tomowej pracy dokumentującej zachodnich Indian. Jego pierwszy tom ukazał się w 1907 roku, a ostatnie dwa tomy ukazały się w 1930 roku. Ustawa Burke'a zmieniła Ustawę Dawesa, aby dać sekretarzowi ds. wewnętrznych uprawnienia do usuwania działek z trustu przed czasem wyznaczonym przez Ustawę Dawesa, oświadczając, że posiadacze "przyjęli zwyczaje cywilizowanego życia".
1907 - Kongres ustanowił stan Oklahoma przez połączenie Terytorium Oklahomy i Terytorium Indyjskiego . Dawne Terytorium Indyjskie zostało im otwarte na dodatkowe nie-indyjskie osady. 29 stycznia 1907 roku Charles Curtis zostaje pierwszym senatorem Indian amerykańskich. 1908 - W wyroku Winters przeciwko Sądowi Najwyższemu Stanów Zjednoczonych, Indianie z rezerwatu Fort Belknap w Montanie pozwali, aby uniemożliwić białemu osadnikowi zatamowanie rzeki Milk i przekierowanie wody z ich rezerwatu. Trybunał stwierdził, że kiedy Kongres tworzył rezerwaty, robił to z dorozumianą intencją, aby Indianie mieli wystarczająco dużo wody do życia. W ten sposób rezerwat miał federalnie zastrzeżone i chronione prawa do wody. 1911 - Powstało Towarzystwo Indian Amerykańskich, które było pierwszym krokiem w kierunku pan-indyjskiej jedności. Został założony i zarządzany wyłącznie przez Indian amerykańskich, z których większość była dobrze znana w społeczeństwie nie-indyjskim i dobrze wykształcona. Chociaż członkowie opowiadali się za asymilacją, lobbowali również za wieloma kwestiami reform, zwłaszcza poprawą opieki zdrowotnej w rezerwatach, obywatelstwem i specjalnym sądem dla Indian. Ostatni znany członek rdzennych Amerykanów Yahi, człowiek o imieniu Ishi, pojawił się u podnóża Lassen Peak w północnej Kalifornii . Reszta Yahi (jak również wielu członków ich rodzimego plemienia Yana) zginęła w ludobójstwie w Kalifornii w XIX wieku. Nazywany "ostatnim dzikim Indianinem", Ishi spędził większość swojego życia w izolacji od współczesnej kultury amerykańskiej, kiedy wyszedł z lasu w wieku około 50 lat. 1912 - 7 lipca 1912 r. Indianin Jim Thorpe zdobył złoty medal w pięcioboju mężczyzn na Igrzyskach Olimpijskich w Sztokholmie. 15 lipca Thorpe zdobył kolejny złoty medal w dziesięcioboju mężczyzn 9 listopada 1912 roku drużyna piłkarska Carlisle Indian School w Pensylwanii, z biegającym Jimem Thorpe'em, pokonała drużynę Army, z Dwightem D. Eisenhowerem jako linebackerem, 27-6. 1913 - Orzeczenie Sądu Najwyższego USA przeciwko Sandoval utrzymało w mocy zastosowanie federalnego prawa dotyczącego kontroli alkoholu do Pueblo w Nowym Meksyku , mimo że ziemie Pueblo nigdy nie zostały wyznaczone jako rezerwaty.
1916 - W stanie Utah rząd Stanów Zjednoczonych zabrał ziemię Indianom Ute za prawa do złóż łupków naftowych. dopiero w 2000 roku 84 000 akrów zostało zwróconych. Nowy Jork staje się pierwszym stanem, który obchodzi Dzień Indian Amerykańskich. "Kiedy okazujemy szacunek innym żywym istotom, reagują z szacunkiem dla nas". - Arapaho1917 - Kiedy Stany Zjednoczone przystąpiły do I wojny światowej , w siłach zbrojnych służyło około 17 000 Indian. Niektórzy Hindusi jednak sprzeciwiali się poborowi, ponieważ nie byli obywatelami i nie mogli głosować lub ponieważ uważali, że byłoby to naruszenie suwerenności plemiennej. Iroquois Konfederacja wypowiedziała wojnę Niemcom. 1918 - W Oklahomie zorganizowano Native American Church, aby połączyć starożytną indyjską praktykę - stosowanie pejotlu - z chrześcijańskimi przekonaniami o moralności i szacunku dla samego siebie. Kościół zabrania alkoholu, wymaga monogamii i odpowiedzialności rodzinnej oraz promuje ciężką pracę. Do 1923 r. 14 stanów zakazało używania pejotlu, aw 1940 r. rada plemienna Navajo zabroniła mu wstępu do rezerwatu. W 1944 r. został włączony Native American Church w Stanach Zjednoczonych. Dziś Kościół nadal odgrywa ważną rolę w życiu wielu Hindusów. 1919 - indyjscy weterani I wojny światowej otrzymują obywatelstwo. 1921 - 14 listopada Indianie Cherokee zwrócili się do Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych o ponowne rozpatrzenie ich roszczenia do miliona akrów ziemi w Teksasie. 1923 - 5 stycznia Senat debatował nad korzyściami płynącymi z pejotlu dla Indian amerykańskich. Specjalny indyjski komisarz HJ Hagerman zorganizował pierwszą Radę Plemienną Navajo, która dała mu uprawnienia do działania w ich imieniu w licytacji leasingu ropy. Rząd plemienny powstał po odkryciu ropy w rezerwacie. 1924 - Ustawa o obywatelstwie indyjskim rozszerzyła obywatelstwo i prawa wyborcze na wszystkich amerykańskich Indian urodzonych w USA 2 czerwca 1924 r. Jednak niektórzy Indianie nie chcieli zostać obywatelami USA, woląc zachować jedynie przynależność plemienną. Kongres ustanowił Indyjski Wydział Zdrowia, który podlegał jurysdykcji Biura do Spraw Indian (BIA). 1928 - Raport Meriam, zlecony przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych w 1926, skupiał się na ubóstwie, złym stanie zdrowia i rozpaczy, które charakteryzowały wiele społeczności indyjskich. Uznał, że Ustawa Dawesa była przyczyną ubóstwa w rezerwatach, stwierdza, że ??szkoły z internatem są przepełnione i niedożywione, a niehigieniczne warunki w szkołach powodują choroby. Zalecił reformy, które zwiększyłyby skuteczność BIA i promowały awans społeczny i ekonomiczny Indian, likwidację działek i stopniowe wycofywanie indyjskich szkół z internatem. Szacuje się, że do tego czasu dwie trzecie rdzennych Amerykanów uczęszczało do szkoły z internatem w pewnym momencie swojego życia. Oficjalną polityką rządu Stanów Zjednoczonych jest likwidacja plemion. Wiele rządów plemiennych zostało rozwiązanych, a zastrzeżenia zniesione. 1929 - 4 marca 1929 r. Charles Curtis pełni funkcję pierwszego wiceprezydenta rdzennych Amerykanów za prezydentury Herberta Hoovera. 1934 - Indian New Deal, pomysł dyrektora BIA Johna Colliera, był próbą promowania rewitalizacji indyjskich tradycji kulturowych, językowych, rządowych i duchowych. Ten plan reformy został napisany przez nie- Indian, którzy czuli, że wiedzą, jak bronić praw Indian. Indian Reorganization Act, centralny element indyjskiego Nowego Ładu, zachęcał Indian do "odzyskiwania" ich dziedzictwa kulturowego, zakazywał nowych działek, przedłużył okres zaufania dla istniejących działek i starał się promować samorząd plemienny poprzez zachęcanie plemion do przyjmowania konstytucji i tworzą korporacje federalne. Aby skorzystać z finansowania IRA, plemiona musiały przyjąć konstytucję w stylu amerykańskim i miały dwa lata na zaakceptowanie lub odrzucenie IRA. Przyjęły go 174 plemiona, 135 które sporządziły konstytucje plemienne. Jednak 78 plemion odrzuciło IRA, najbardziej obawiając się konsekwencji dalszego kierunku federalnego. Ustawa Johnson-O'Malley przewidywała, że ??rząd federalny ma płacić stanom od 35 do 50 centów dziennie za indyjskie dzieci zapisane do szkół. 1941 - Podczas II wojny światowej około 25 000 Indian amerykańskich służyło w siłach zbrojnych, a kolejne 40 000 indyjskich mężczyzn i kobiet było zatrudnionych w przemyśle wojennym. Kluczowymi wśród Indian amerykańskich biorących udział w II wojnie światowej byli Navajo i Comanche Code Talkers. Plemiona Irokezów, Siuksów i Ojibwe (Chippewa) wypowiedziały wojnę Niemcom. Konfederacja Irokezów, po wypowiedzeniu wojny Niemcom w 1917 roku, nigdy nie zawarła pokoju i automatycznie stała się stroną II wojny światowej. 1942 - 9 stycznia 1942 r. w komunikacie prasowym rządu USA stwierdzono, że o 40% więcej rdzennych Amerykanów zaciągnęło się do walki podczas II wojny światowej, niż zostało poborowych. W sumie w siłach zbrojnych USA służyło 25 000 Indian, w tym 800 kobiet. W sprawie Seminole Nation przeciwko Stanom Zjednoczonym sąd orzekł, że urzędnicy Stanów Zjednoczonych mają podlegać "najbardziej wymagającym standardom powierniczym" w wykonywaniu swoich obowiązków wobec Indian amerykańskich. W ten sposób "obarczył się moralnymi zobowiązaniami najwyższej odpowiedzialności i zaufania" wobec amerykańskich narodów indyjskich. 1944 - Narodowy Kongres Indian Amerykańskich został ustanowiony, kiedy około 100 Indian spotkało się, aby stworzyć pierwszą w kraju organizację narodową na dużą skalę, zaprojektowaną do monitorowania polityki federalnej. Obecnie ponad 250 plemion członkowskich w całych Stanach Zjednoczonych pracuje nad zapewnieniem ich potomkom praw i korzyści, do których są uprawnieni, oświeceniem społeczeństwa w kierunku lepszego zrozumienia Indian, zachowaniem praw wynikających z indyjskich traktatów lub umów oraz promowaniem wspólne dobro Indian amerykańskich i rdzennych mieszkańców Alaski. Indianie z Kalifornii otrzymali 17 milionów dolarów, które obiecano w traktatach prawie sto lat wcześniej. Od tej kwoty odjęto 12 milionów dolarów na towary i usługi już przekazane. 1946 - Utworzono Ustawę o Indyjskiej Komisji Roszczeń, aby pozbyć się plemiennych skarg dotyczących egzekwowania traktatów, zarządzania zasobami i sporów między plemionami a rządem USA. Plemiona miały pięć lat na złożenie pozwu, w tym czasie musiały udowodnić rdzennym tytułem do tych ziem, a następnie wnieść pozew o ugodę. Komisja zbadałaby następnie sprawę i oceniła ewentualną kwotę, jaką należało wypłacić jako rekompensatę. Dopóki Komisja nie zakończyła działalności w 1978 r., załatwiła 285 spraw i zapłaciła ponad 800 milionów dolarów w ugodzie, głównie z tytułu roszczeń o ziemię. 25 listopada 1946 r. Sąd Najwyższy przyznał Indianom Oregon prawa do płatności gruntów od rządu USA. 1948 - Decyzja Sądu Najwyższego Trujillo przeciwko Garley - W odpowiedzi na zarzut, że wiele stanów skutecznie zabroniło Indianom głosowania, sąd orzekł, że stany muszą przyznać rdzennym Amerykanom prawo do głosowania. Sekretarz Spraw Wewnętrznych JA Krug podpisał umowę zrzeczenia się indyjskich terenów rezerwatowych pod zaporę garnizonową w Północnej Dakocie . 1950 - Cherokee Admiral Joseph J. "Jocko" Clark został dowódcą amerykańskiej siódmej floty podczas wojny koreańskiej, czyniąc go najpotężniejszym wodzem wojennym w historii amerykańskich Indian. 1953 - Kongres dąży do obalenia plemion, relokacji Indian amerykańskich i uchwala federalną politykę wypowiedzenia, dzięki której plemiona Indian amerykańskich zostaną rozwiązane, a ich ziemia sprzedana. Prawo publiczne 280 przekazywało jurysdykcję nad większością ziem plemiennych rządom stanowym w Kalifornii , Oregonie , Nebrasce , Minnesocie i Wisconsin . Alaska została dodana w 1958 r. Ponadto przewidywała, że ??każdy inny stan może przejąć taką jurysdykcję, uchwalając ustawę lub zmieniając konstytucję stanu. Aby poradzić sobie z rosnącym bezrobociem wśród amerykańskich Indian, BIA uchwaliło nową politykę, która ma na celu przekonanie dużej liczby Hindusów do przeprowadzki na tereny miejskie w 1953 roku. były dystrybuowane przez BIA. Chociaż początkowa reakcja była entuzjastyczna, w ciągu pięciu lat program relokacji uznano za porażkę, a 50% uczestników wróciło do swoich rezerwacji. Był to pierwszy z wielu niepowodzeń końca XX wieku w "mainstreamie" populacji indyjskiej. 1954 - Prawo publiczne 83-568 przeniosło odpowiedzialność za opiekę zdrowotną Indian amerykańskich i rdzennych mieszkańców Alaski z BIA w Departamencie Spraw Wewnętrznych na Publiczną Służbę Zdrowia w Departamencie Zdrowia i Opieki Społecznej. Kongres USA przegłosował wycofanie poparcia dla Indian Wisconsin . W tym czasie Menomonee Chiefs Oshkosh i Keshena spotkali się z federalnymi indyjskimi agentami w Keshena Falls w stanie Wisconsin i zgodzili się zachować tylko 275 000 akrów z ich pierwotnych 9,5 miliona akrów. W ramach osady wodzom i ich zwolennikom obiecano wieczną ochronę rządu. Ukończono tamę garnizonową o powierzchni 600 mil kwadratowych w Północnej Dakocie, autoryzowaną przez Kongres w 1949 roku. Obejmował ziemie przodków Indian Mandan , Hidatsa i Arikara . 1956 - Indian Relocation Act ustanawia szkolenie zawodowe, aby zachęcić Hindusów do przeprowadzki z rezerwatów. Jednak plan się nie udaje z powodu osłabionych więzi rodzinnych. 1958 - 11 lipca 1968 r. Monument Valley, leżąca na granicy stanu Arizona-Utah, została pierwszym parkiem plemiennym Navajo. 1961 - Narodowa Rada Młodzieży Indyjskiej dążyła i nadal stara się wskrzesić poczucie dumy narodowej wśród młodych Hindusów i zaszczepić przesłanie aktywistyczne - Hindusi nie mieli już pochylać głów w pokornym posłuszeństwie wobec BIA i innych instytucji białych społeczeństwo. Zamiast tego mieli spojrzeć wstecz na swoje wielkie tradycje kulturowe i podejmować decyzje dotyczące swojego życia w oparciu o te tradycje. 1962 - Zbiornik Lake Oahe w Południowej Dakocie , utworzony przez Korpus Inżynieryjny Armii Stanów Zjednoczonych, zmniejszył rezerwat rzeki Cheyenne dla Indian Siuksów o 100 000 akrów. 1964 - 9 marca grupa pięciu rdzennych Amerykanów Lakota Sioux zajęła wyspę Alcatraz w pokojowym proteście. Zadeklarowali, że powinien to być ośrodek kultury i uniwersytet rdzennych Amerykanów. Uchwalono ustawę o możliwościach ekonomicznych, która otworzyła bramy indyjskiemu zarządzaniu własnymi sprawami. 1965 - W zachodniej części Nowego Jorku otwarto tamę Kinzua na rzece Allegheny. Budowa tamy wymusiła odejście ostatnich rdzennych Amerykanów w Pensylwanii , Seneków, którzy obecnie mieszkają w pobliżu Salamanki w stanie Nowy Jork, na północnym wybrzeżu zalanego przez tamę lądu. 1965-1973 - Wojna w Wietnamie - Co najmniej 43 000 amerykańskich Indian walczyło w wojnie w Wietnamie. 1968 - Indyjska ustawa o prawach obywatelskich zmieniła prawo publiczne 280, wymagając od stanów uzyskania zgody plemienia przed rozszerzeniem jakiejkolwiek jurysdykcji prawnej nad indyjskim rezerwatem. Dała również większość ochrony w Karcie Praw i Czternastej Poprawce członkom plemiennym w kontaktach z ich rządami plemiennymi i zmieniła Ustawę o poważnych przestępstwach, aby uwzględnić napaść skutkującą poważnym uszkodzeniem ciała. American Indian Movement (AIM) powstał wkrótce po tym, jak plemię Anishinaabeg z Minneapolis utworzyło "Indian Patrol" w celu monitorowania działań policji w indyjskich dzielnicach. Nowa organizacja składała się głównie z młodych Indian z miast, którzy wierzyli, że bezpośrednia i bojowa konfrontacja z rządem USA jest jedynym sposobem na naprawienie krzywd historycznych i uzyskanie współczesnych praw obywatelskich; i że plemienne rządy zorganizowane pod rządami IRA (1934) nie były prawdziwie legalne ani ugruntowane w tradycyjny indyjski sposób. W latach dziewięćdziesiątych AIM był nadal aktywny w sprawach indyjskich, ale był mniej zaangażowany w konfrontację bojowników. Historia szyfrantów z II wojny światowej została odtajniona. Amerykańscy Indianie Navajo używali swojego ojczystego języka jako kodu, którego Japończycy nie byli w stanie złamać. Chester Nez, ostatni żyjący łamacz kodów Navajo, zmarł 4 czerwca 2014 roku w wieku 93 lat. W Arizonie zostaje założona pierwsza szkoła plemienna, Navajo Community College (obecnie Diné College) . 1969 - 20 listopada 1869 r. "Indianie wszystkich plemion" zajęli Alcatraz w Kalifornii. Nastąpiło to, gdy grupa 80 rdzennych Amerykanów, wszyscy studenci, zajęła opuszczoną wyspę Alcatraz w porcie San Francisco . Wydali "Proklamację do Wielkiego Białego Ojca", w której stwierdzili, że Alcatraz nadaje się jako rezerwat indyjski, a zatem powinien zostać przekształcony w indyjskie centrum edukacyjne i kulturalne. Okupacja trwała 19 miesięcy, trwała do czerwca 1971 roku. Wysoki na 62 stopy posąg Indianina Skowhegan został zbudowany w Skowhegan w stanie Maine . 27 listopada 1969 r. Indianie amerykańscy z Nowej Anglii rozpoczęli coroczny Narodowy Dzień Żałoby w Plymouth w stanie Massachusetts w Święto Dziękczynienia, aby przypomnieć o chorobie, rasizmie i ucisku, które przynieśli Pielgrzymi w 1620 roku. 1970 - Prezydent Nixon wygłasza przemówienie do Kongresu "Specjalne przesłanie w sprawie Indian", w którym potępia przeszłą politykę federalną, formalnie zakończył politykę wypowiedzenia i wezwał do nowej ery samostanowienia dla ludów indyjskich. W maju 1970 r. rząd USA odciął zasilanie i zatrzymał dostawy słodkiej wody przed dotarciem do rdzennych Indian amerykańskich na wyspie Alcatraz. Kiedy wybuchł pożar, obie strony obwiniały się nawzajem. W dniu 2 grudnia 1970 roku Senat USA przegłosował dać 48.000 akrów Nowy Meksyk gruntów plecami do Indian Taos . 1971 - Kongres zatwierdził ustawę Alaska Native Claims Settlement Act. Dało to duże obszary doskonałego siedliska niedźwiedzi dla ludzi Alutiiq, którzy polowali i łowili ryby na wyspie od 7000 lat. Ta ziemia, składająca się z 10% stanu, miała 44 miliony akrów ziemi. 10 czerwca 1971 r. marszałkowie federalni, agenci FBI i siły specjalne zaroili się na wyspie Alcatraz i usunęli rdzennych okupantów, w skład których wchodziło wówczas pięć kobiet, czworo dzieci i sześciu nieuzbrojonych mężczyzn. 1972 - The Trail of Broken Traktatów, ogólnokrajowy protest, kiedy ponad 500 indyjskich aktywistów podróżowało przez Stany Zjednoczone do Waszyngtonu, gdzie planowali spotkać się z urzędnikami BIA i przedstawić 20-punktową propozycję reorganizacji agencji i założenia komisja rządowa do przeglądu naruszeń traktatów. Kiedy strażnicy w BIA poinformowali członków plemienia, że ??urzędnicy Biura nie będą się z nimi spotykać i zagrozili przymusowym usunięciem z terenu, aktywiści rozpoczęli tygodniowe oblężenie budynku BIA. BIA w końcu zgodziła się przeanalizować 20 żądań i zapewnić fundusze na transport aktywistów z powrotem do ich domów. Wkrótce potem FBI sklasyfikowało AIM jako "organizację ekstremistyczną" i dodało nazwiska jej przywódców do listy "kluczowych ekstremistów" w USA. Ustanowiono indyjską ustawę o edukacji, która finansowała specjalne programy dwujęzyczne i dwukulturowe, materiały dydaktyczne o znaczeniu kulturowym oraz odpowiednie szkolenia i zatrudnianie doradców. Utworzyła także Biuro Edukacji Indyjskiej w Departamencie Edukacji Stanów Zjednoczonych. 1973 - 27 lutego 1973 r. członkowie Amerykańskiego Ruchu Indian zajęli miejsce Wounded Knee w Południowej Dakocie, gdzie w 1890 r. dokonano masakry mężczyzn, kobiet i dzieci Siuksów. Przed okupacją Oglala Sioux w rezerwacie Pine Ridge w Południowej Dakociemiędzy indyjskimi aktywistami popierającymi AIM a przywódcami plemiennymi, którzy mieli poparcie BIA, narastały kłopoty. Po gwałtownej konfrontacji w 1972 r. przewodniczący plemienia Richard Wilson potępił AIM i zakazał mu wstępu do rezerwatu. W lutym 1973 r. przywódcy AIM pod przewodnictwem Russella Meansa i około 200 aktywistów wspieranych przez niektórych tradycyjnych liderów Oglala przejęli wioskę Wounded Knee, ogłosili utworzenie Narodu Oglala Sioux, zadeklarowali swoją niezależność od Stanów Zjednoczonych i zdefiniowali swoje granice państwowe określone w Traktacie z 1868 r. w Fort Laramie. Oblężenie trwało 71 dni, podczas których federalni marszałkowie, agenci FBI i pojazdy opancerzone otoczyli wioskę. Członkowie AIM ostatecznie zgodzili się zakończyć swoją okupację pod jednym warunkiem - że rząd zwoła pełne śledztwo w sprawie ich żądań i skarg. Podczas oblężenia Indianie przetrzymywali co najmniej 10 zakładników, a dwóch przywódców AIM zginęło w potyczce. 1975 - Strzelanina w rezerwacie Pine Ridge. W czerwcu dwóch agentów FBI weszło do rezerwatu Pine Ridge rzekomo szukając członka plemienia w sprawie kradzieży i napadu. Strzały zostały oddane w mylących okolicznościach, w wyniku których zginęło dwóch agentów i jeden członek AIM. Przemoc, która nastąpiła, była połączona z kryminalizacją ruchu AIM, czego rezultatem było osłabienie indyjskiego ruchu samostanowienia. 3 stycznia 1975 r. prezydent Ford podpisał prawo publiczne 93-620, które powiększyło Park Narodowy Wielkiego Kanionu , a także przyległy rezerwat Indian Havasupai o 185 000 akrów i wyznaczył ciągłe 95 300 akrów powiększonego Parku Narodowego jako stały obszar tradycyjnego użytkowania Hawasupajowie, 4 stycznia 1875 r. prezydent Ford podpisał indyjską ustawę o samostanowieniu i pomocy edukacyjnej, w której uznano zobowiązanie USA do zapewnienia maksymalnego udziału Indian amerykańskich w federalnych usługach i programach w społecznościach indyjskich. Rozpoczęło to przeniesienie administracji z Biura do Spraw Indian do rządów plemiennych. Rada Plemion Zasobów Energii powstała, gdy przywódcy ponad 20 plemion chcieli pomóc Indianom w uzyskaniu lepszych warunków od korporacji, które starały się eksploatować cenne zasoby mineralne w rezerwatach. Aresztowanie Leonarda Peltiera - Dwa lata po oblężeniu Wounded Knee warunki w rezerwacie Pine Ridge pogorszyły się. Aktywiści i zwolennicy AIM nadal ścierali się bezpośrednio z przewodniczącym plemienia Wilsonem i jego ludźmi. W 1975 roku zginęło dwóch agentów FBI, a działacz AIM Leonard Peltier został aresztowany, osądzony i skazany za śmierć. Skazany na podwójne dożywocie, aresztowanie i skazanie Peltiera wciąż jest przedmiotem gorących kontrowersji wśród wielu amerykańskich działaczy politycznych. 1977 - powołano Senacką Komisję do Spraw Indian. Komitet został pierwotnie utworzony na początku XIX wieku, ale rozwiązany w 1946 roku, kiedy jurysdykcję ustawodawczą i nadzorczą w sprawach indyjskich przejęły podkomitety. Nowy komitet stał się trwały w 1984 r., a jego jurysdykcja obejmowała badanie unikalnych kwestii związanych z ludami indyjskimi i hawajskimi oraz proponowanie przepisów dotyczących takich kwestii, które obejmują między innymi edukację indyjską, rozwój gospodarczy, odpowiedzialność powierniczą, zarządzanie gruntami, opiekę zdrowotną oraz roszczenia wobec rządu USA. Raport Komisji ds. Przeglądu Polityki Indian Amerykańskich - Komisja, utworzona w 1975 r., wydała swój raport, w którym wezwała do stanowczego odrzucenia polityki asymilacji, zwiększenia pomocy finansowej dla plemion i potwierdzenia statusu plemion jako trwałych, własnych -instytucje rządzące. Indianie Irokezów z Ameryki Północnej zaczęli wydawać własne paszporty. 1978 - 6 marca Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych w sprawie Oliphant przeciwko Suquamish Indian Tribe orzekł, że plemiona nie mogą sądzić oskarżonych niebędących Indianami w sądach plemiennych. Skupiało się na aresztowaniu przez policję plemienną Marka Oliphanta, nie-Indianina. American Indian Movement poprowadził Longest Walk, duchowy spacer z San Francisco do Waszyngtonu, który trwał pięć miesięcy. Kilkuset aktywistów i zwolenników Indian amerykańskich przemaszerowało, by zaprotestować przeciwko zagrożeniom dla ziem plemiennych i praw do wody. The Longest Walk to ostatnie ważne wydarzenie Ruchu Czerwonej Mocy. 15 maja 1878 roku Sąd Najwyższy Stanów Zjednoczonych podjął decyzję w sprawie Santa Clara przeciwko Martinezowi. Kiedy kobieta z Santa Clara poślubiła Navajo, rada plemienna odmówiła jej dzieciom członkostwa w Santa Clara Pueblo w oparciu o zarządzenie plemienne z 1939 roku, które odmawiało członkostwa dzieciom kobiet, które wyszły za mąż poza plemieniem. Kobieta pozwana o przyznanie członkostwa swoim dzieciom. Decyzja sądu uznała, że ??kwestie związane z zapisywaniem do plemienia są wyłącznie sprawą indyjską, nie podlegającą ingerencji z zewnątrz. 11 sierpnia 1978 r. uchwalono ustawę o wolności religijnej Indian amerykańskich, która obiecywała "ochronę i zachowanie dla Indian amerykańskich ich przyrodzonego prawa do wolności wiary, wyrażania i praktykowania "tradycyjnych religii", w tym między innymi dostępu do witryn, używanie i posiadanie przedmiotów sakralnych oraz wolność oddawania czci poprzez obrzędy i tradycyjne obrzędy. Chociaż uchwalenie wydawało się uznawać znaczenie tradycyjnych indyjskich praktyk religijnych, nie zawierało żadnych przepisów wykonawczych. Indian Child Welfare Act uchwalony 8 listopada 1878 r. dotyczył szeroko rozpowszechnionej praktyki przekazywania opieki i opieki nad indyjskimi dziećmi obcokrajowcom. Uznał uprawnienia sądów plemiennych do rozpatrywania spraw adopcyjnych i opiekuńczych dzieci indyjskich i ustanowił ścisły zestaw ustawowych wytycznych dla tych spraw rozpatrywanych w sądzie stanowym. Orzeczenie Sądu Najwyższego USA przeciwko Wheelerowi było sprawą Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych, w której sąd orzekł, że klauzula podwójnego zagrożenia nie zakazuje federalnego ścigania rdzennego Amerykanina, który był już ścigany przez plemię Federalny Projekt Uznania ustanowił Oddział ds. Uznań i Badań w ramach BIA w celu oceny roszczeń nieuznawanych plemion indiańskich o uznanie przez władze federalne. W ramach projektu stworzono jednolity proces weryfikacji wnioskodawców o bardzo zróżnicowanym pochodzeniu i historii. W 1994 roku zmieniono regulamin Projektu. 1979 - Założono Plemię Seminole of Florida and Gaming. Seminole były pierwsze plemię wejść do branży gier, kiedy zbudowano halę wysokiej Stakes Bingo na ich rezerwacji w Hollywood na Florydzie. Potem nastąpiła seria bitew sądowych, które doprowadziły do ??ostatecznej decyzji Sądu Najwyższego Stanów Zjednoczonych w 1981 roku, który orzekł na korzyść Seminole, potwierdzając ich prawo do prowadzenia swojej sali bingo. Ich wysiłki zachęciły inne plemiona do rozpoczęcia gier hazardowych w rezerwatach jako krok w kierunku większej samowystarczalności ekonomicznej. 1980 - orzeczenie Sądu Najwyższego Stany Zjednoczone przeciwko Sioux Nation of Indians orzekł, że Indianie Sioux byli uprawnieni do nagrody w wysokości 17,5 miliona dolarów plus 5% odsetek rocznie od 1877 roku, w sumie około 106 milionów dolarów odszkodowania za niesprawiedliwe pojmanie Czarnych Wzgórza i w bezpośredniej sprzeczności z Traktatem z Fort Laramie. Siuksowie odmówili przyjęcia pieniędzy i zasiadają w funduszu powierniczym w Waszyngtonie, zbierając odsetki. Little Big Horn College powstał w 1980 roku w Crow Agency w Montanie. 1981 - 9 lipca 1981 roku Lakota Times zostaje po raz pierwszy opublikowany przez rezerwat Indian Pine Ridge w Południowej Dakocie. 1982 - Indyjska ustawa o rozwoju minerałów zachęcała plemiona indiańskie do wydobywania ich ziem w sposób, który pomógłby im stać się samowystarczalnymi ekonomicznie. W wyroku Sądu Najwyższego Seminole Tribe przeciwko Butterworth sąd orzekł, że plemiona mają prawo do zakładania zakładów hazardowych na swojej ziemi, nawet jeśli takie obiekty są zakazane przez stanowe statuty cywilne. Orzeczenie umożliwiło zastrzeżenie zakładania kasyn, a także przyznało zastrzeżeniom większe uprawnienia rządom plemiennym do nakładania podatków, posiadania własnego majątku i tworzenia sądownictwa. Plemiona Indian Maine zgłosiły roszczenia do 60% ziem stanowych i osiedliły się za 81,5 miliona dolarów. 1985 - Wilma Mankiller zostaje pierwszą kobietą-wodzem Narodu Czirokezów . 1986 - Mashantucket Pequot Tribal Nation otworzył swoją pierwszą salę bingo w Connecticut. 1987 - W decyzji Sądu Najwyższego Kalifornia przeciwko Cabazon, sąd skutecznie uchylił istniejące prawa stanu Kalifornia, które ograniczały gry/hazardy w rezerwatach Indian amerykańskich. Ta wygrana plemienia Cabazon otworzyła drzwi do indyjskiego hazardu w całym kraju. Do 2015 roku prawie połowa z 566 plemion i wiosek rdzennych Amerykanów prowadziła kasyna. 1988 - w wyroku Sądu Najwyższego Lyng przeciwko Northwest Indian Cemetery Association, Indianie Yurok i kilka innych plemion z Północnej Kalifornii argumentowali, że budowa sześciomilowej, dwupasmowej drogi między miastami Gasquet i Orlean oraz realizacja plan zarządzania drewnem kolidowałby z tradycyjnymi religiami plemiennymi. Sąd uznał, że budowa drogi nie naruszała ich wolności wyznania. Indyjska ustawa o przepisach dotyczących gier potwierdziła prawo plemion do prowadzenia gier na ziemiach indyjskich, ale poddała je negocjacjom plemiennym/stanowym w sprawie pewnych rodzajów gier. polityka wypowiedzenia zostaje oficjalnie uchylona przez Kongres. 1990 - Ustawa o językach rdzennych Amerykanów uczyniła z polityki USA "zachowanie, ochronę i promowanie praw i wolności rdzennych Amerykanów do używania, praktykowania i rozwijania języków rdzennych Amerykanów". W konsekwencji rząd federalny zachęca i wspiera używanie języków ojczystych jako środka nauczania w szkołach; uznaje prawo plemion indiańskich do nadawania oficjalnego statusu swoim językom w celu prowadzenia własnej działalności gospodarczej; wspiera biegłość w językach ojczystych, przyznając takie same punkty zaliczeniowe, jak za porównywalną biegłość w języku obcym; i zachęca szkoły do ??włączania języków ojczystych do programu nauczania na równi z językami obcymi. Dziś wiele języków Indian amerykańskich zaginęło; Indianie mówią obecnie w mniej niż 100 językach. Indyjska ustawa o sztuce i rzemiośle została uchwalona, ??aby promować indyjskie dzieła sztuki i rękodzieła, ograniczyć konkurencję zagranicznych podrabianych produktów i powstrzymać oszukańcze praktyki marketingowe. Uchwalono ustawę o ochronie i repatriacji grobów rdzennych Amerykanów, która nakładała na wszystkie instytucje, które otrzymują fundusze federalne, obowiązek inwentaryzacji swoich zbiorów indiańskich szczątków ludzkich i artefaktów, udostępnienia swoich list plemionom indiańskim i zwrócenia wszelkich przedmiotów, o które prosiły plemiona. Indyjska ustawa o egzekwowaniu prawa stworzyła ujednolicone podejście do świadczenia przez BIA usług organów ścigania w przypadku zastrzeżeń. Prezydent George HW Bush zatwierdza wspólną rezolucję wyznaczającą listopad 1990 jako "Miesiąc Dziedzictwa Narodowego Indian amerykańskich". Podobne odezwy wydawane są corocznie od 1994 roku. 1992 - The Mashantucket Pequot otworzył pierwsze duże kasyno w Stanach Zjednoczonych - kasyno Foxwoods w Connecticut. W tamtym czasie był to największy kompleks gier na półkuli zachodniej. 1996 - Prezydent Clinton wydaje rozporządzenie z 21 października w sprawie plemiennych kolegiów i uniwersytetów, aby Departament Edukacji USA kontynuował wspieranie i rozwój plemiennych kolegiów w XXI wieku. Elouise Cobell, kobieta Blackfoot z Browning w stanie Montana, złożyła pozew, twierdząc, że Departament Spraw Wewnętrznych USA niewłaściwie zarządza miliardami dolarów przechowywanymi przez rząd. W 2010 roku Izba Reprezentantów USA zatwierdziła ugodę rządową o wartości 3,4 miliarda dolarów. 1998 - Plemię Nez Pierce powróciło do swojej starożytnej ojczyzny w Oregonie po 121 latach wygnania. 1999 - Hrabstwo Shannon w Południowej Dakocie , siedziba rezerwatu Oglala Lakota w Pine Ridge, zostaje uznane za najbiedniejsze miejsce w kraju. 2000 - Mennica USA wydaje monetę dolarową z wyobrażeniem Sacagawea . 14 stycznia 2000 r. rząd federalny ogłosił zwrot 84 000 akrów w północnym Utah Indianom Ute. Ziemia została zajęta w 1916 roku pod prawa do zasobów łupków naftowych. 8 września 2000 r. Biuro do Spraw Indian obchodziło swoje 175. urodziny, a szef biura Kevin Grover oficjalnie przeprosił amerykańskich Indian za wykroczenia agencji. W grudniu 2000 r. Indianie Timbisha Shoshone otrzymali 7600 akrów wokół Doliny Śmierci, która obejmowała 314 akrów w parku narodowym. 2002 - Indianin Chickasaw Jack Bennett Herrington zostaje pierwszym rdzennym Amerykaninem w kosmosie. 2004 - Otwarcie Narodowego Muzeum Indian amerykańskich w Waszyngtonie 2005 - National Collegiate Athletic Association zakazuje używania "wrogich i obraźliwych" maskotek Indian amerykańskich w turniejach posezonowych 2008 - Plemię Indian Coquille na południowym wybrzeżu Oregonu przyjęło politykę równości małżeństw, jako pierwszy naród plemienny, który zrobił to otwarcie w Stanach Zjednoczonych. 7 sierpnia 2008 r. amerykański sędzia federalny orzekł, że powodowie z Indii mają prawo do 455 milionów dolarów, ułamka z 47 miliardów dolarów, których domagali się w rocznym procesie o rzekome straty z tytułu tantiem nadzorowanych przez Departament Spraw Wewnętrznych od 1887 roku. 2009 - Prezydent Obama podpisuje rezolucję o przeprosinach rdzennych Amerykanów Rząd federalny zgadza się na ugodę o wartości 3,4 miliarda dolarów z Hindusami, którzy twierdzą, że zostali oszukani z tantiem nadzorowanych przez Departament Spraw Wewnętrznych od 1887 roku. 2010 - 8 grudnia prezydent Obama podpisał ustawę o płaceniu Indianom amerykańskim i czarnoskórym farmerom około 4,6 miliarda dolarów za złe traktowanie przez rząd przez wiele dziesięcioleci. Ustawodawstwo rozstrzygnęło cztery długotrwałe pozwy rdzennych Amerykanów o prawa do wody w Arizonie, Nowym Meksyku i Montanie. W spisie z 2010 r. odnotowano 5,2 miliona rdzennych Amerykanów i rdzennych mieszkańców Alaski. Michigan jest jednym z 10 stanów z najwyższą odnotowaną populacją rdzennych Amerykanów. 2012 - Ustawa HEARTH pozwala rządom plemiennym zatwierdzić dzierżawę ziem plemiennych. "Bycie Indianinem to postawa, stan umysłu, sposób bycia w harmonii ze wszystkimi rzeczami i wszystkimi istotami".- Brooke Medicine EagleZobacz także: Przygody na amerykańskim Zachodzie Galerie zdjęć rdzennych Amerykanów (w serwisie zewnętrznym)
|