Indiańska
próba odwagi i męstwa
tzw.
"Próba męki" (ang. Ordeals)
Inicjacja Navajo młodego mężczyzny
Pierwotnie
męka była formą procesu w celu ustalenia winy lub
niewinności; ednak termin ten ewoluował, aby można go
było stosować do każdej ciężkiej próby lub testu
odwagi, wytrzymałości lub hartu ducha. Dlatego dwa
użycia tego terminu wśród plemion
północnoamerykańskich można podzielić na te próby,
które były używane do ustalenia winy i rozstrzygania
sporów, oraz te, które zostały poddane w celu
uzyskania jakiejś materialnej lub nadprzyrodzonej
korzyści.
Próby
odpowiadające najbardziej zbliżonym testom, do których
pierwotnie odnosiło się to imię, to te, które miały
na celu ustalenie czarownic lub czarodziejów. Jeśli
wierzono, że człowiek zginął w wyniku zaklęcia,
plemię Tsimshian wyjęłoby mu serce i przyłożyło do
niego rozpalony kamień, pragnąc jednocześnie, aby
wróg zginął. Jeśli serce pękło, myśleli, że ich
życzenie się spełni; jeśli nie, ich podejrzenia
uznano za bezpodstawne.
Kapłan
plemienia Haida powtarzał nazwiska wszystkich osób w
wiosce w obecności żywej myszy i ustalał winnego
obserwując jej ruchy.
Tlingit podejrzany o czary był związany na 8 lub 10
dni, aby wymusić od niego zeznanie, a pod koniec tego
okresu został uwolniony, jeśli jeszcze żył. Ponieważ
jednak przyznanie się do winy zapewniało
natychmiastową wolność i nie pociągało za sobą
żadnych nieprzyjemnych konsekwencji, poza obowiązkiem
usunięcia zaklęcia, prawdopodobnie niewielu uznano za
niewinnych. Trudno jednak uznać to za prawdziwą mękę,
ponieważ praktycznie zakładano winę ofiary, a test
miał charakter udręki w celu wymuszenia zeznań.
Z udrękami tej klasy wiązały się też pojedynki
między jednostkami i grupami, gdyż przypuszczano, że o
zwycięstwie decydują bardziej siły nadprzyrodzone niż
siły natury. Wśród Komanczów
odnotowano przypadek, w którym dwóm mężczyznom,
których zła wola wobec siebie stała się tak wielka,
że sprzeciwiali się wszelkim próbom pojednania,
pozwolono na pojedynek. Ich lewe ręce były związane, w
prawej ręce każdego z nich włożono nóż i walczyli,
aż obaj upadli. Podobny pojedynek jest zapisany w micie
Teton, a Eskimosi
uprawiali podobne zawody.
W
tej kulturze, gdy dwie grupy Eskimosów spotkały się po
raz pierwszy, każda ze stron wybrała mistrza, a dwie
uderzały się w bok głowy lub odsłonięte ramiona, aż
jedna się poddała. Mistrzowie starożytnych zespołów
eskimoskich, Netchilirmiut i Aivilirmiut , kwestionowani
przez przyciskanie czubków noży do policzków. Takie
zmagania były również wymuszane na osobach
wędrujących wśród obcych ludzi i często były
sprawami życia i śmierci. Chinook
mity mówią o podobnych testach wytrzymałości między
istotami nadprzyrodzonymi i być może podzielali je
ludzie. Różnice między miastami na północnym
wybrzeżu Pacyfiku były często rozstrzygane przez
wyznaczenie dnia walki, kiedy ludzie obu stron szykowali
się w swoich skórzanych i drewnianych zbrojach i brali
udział w zażartej bitwie. wybitni mężczyźni.
Konkurencje między nieznajomymi lub przedstawicielami
różnych miast lub grup społecznych rozstrzygano także
poprzez grę. Podczas uczty na północnym wybrzeżu
Pacyfiku ktoś, kto użył nieostrożnych lub
lekceważących słów wobec ludzi swego gospodarza, był
zmuszony pożreć tacę pełną niesmacznego jedzenia, a
może połknąć pewną ilość moczu. Dwie osoby często
walczyły o to, kto mógłby szybciej opróżnić tacę.
Ciężkie
próby drugiego typu obejmowały trudy nakładane na
dorastającego chłopca, aby stał się silny, posty i
przepisy, którym poddawana była dziewczyna w okresie
dojrzewania, i te, które przechodził młodzieniec, aby
uzyskać nadprzyrodzonych pomocników, a także posty
samotne. osób, które pragnęły zostać kapłanami lub
uzdrawiaczami, którzy pragnęli większej
nadprzyrodzonej mocy. Te próby wytrzymałości miały
szczególne zastosowanie do postów i tortur, którym
poddawane były przygotowania do ceremonii lub podczas
inicjacji do tajnych stowarzyszeń.
Dwóch
Indian walczących, Frederic Remington, 1903
Wtajemniczenie
młodzieńca w tajemnice plemienia miało miejsce mniej
więcej w okresie dojrzewania i różniło się znacznie
w zależności od plemienia. Dzieci z plemienia Pueblo,
gdy były wystarczająco dorosłe, aby przekazać im
religijne tajemnice, przeszły ceremonialną chłostę.
Podobnie Alibamu i inne plemiona indiańskie z krajów
Zatoki Perskiej wymagały, aby dzieci przechodziły przez
grupę, która biczowała je, dopóki nie popłynęły
krwi.
Huskanaw był męką wśród Indian z Wirginii,
podejmowaną w celu przygotowania młodzieży do
wyższych obowiązków męskości. Polegała ona na
odosobnieniu i stosowaniu środków wymiotnych,
"przy czym pamięć o przeszłości miała zostać
wymazana, a umysł pozostawiony wolny na przyjmowanie
nowych wrażeń". Wśród tych plemion, w których
jednostki uzyskiwały nadprzyrodzonych pomocników,
młodzieniec był zmuszany do samotnego przebywania na
dłuższy czas w lesie lub w górach, tam pościł i
czasami przyjmował pewne lekarstwa, aby mógł zobaczyć
swojego opiekuńczego ducha.
Podobnie przechodzili wodzowie wśród plemion Haida,
Tlingit, Tsimshian i innych plemion północnego
Pacyfiku, gdy pragnęli pomnożyć bogactwo, odnieść
sukces w wojnie lub przedłużyć życie. Praktykowali
ją także księża i szamani, którzy pragnęli
zwiększyć swoje moce. Żuli wtedy pewne zioła, które
miały im pomagać w obserwowaniu duchów. W podobnym
zamiarze miało zastosowanie "czarnego napoju"
przez plemiona muskogejskie.
Podczas inicjacji do tajnego stowarzyszenia na
północnym wybrzeżu Pacyfiku młodzieniec pościł i na
pewien czas zniknął w lesie, gdzie miał obcować z
duchem stowarzyszenia w całkowitej samotności. Każdy,
kto w tym czasie odkryje młodego Kwakiutla, może go
zabić i zamiast niego uzyskać przywileje tajnego
stowarzyszenia. Na równinach główni uczestnicy Tańca
Słońca mieli szpikulce przez mięsiste części ich
pleców, do których przymocowane były rzemienie, a
drugim końcem przymocowane do słupa Tańca Słońca.
Czasami człowiek był podciągany tak wysoko, że ledwo
dotykał ziemi, a potem rzucał się na szpikulce, aż
wyrwał im drogę. Inny uczestnik kazał przypiąć
rzemienie do czaszki, którą owinął wokół całego
kręgu biwakowego,
Przygotowanie
Cheyenne Sundance Edwarda S. Curtisa
Podczas
ceremonii Hidatsa Naxpike, wariantu Tańca Słońca,
wielbiciele przeszywali swoje mięśnie w różnych
częściach ciała; a pewnego razu wiadomo, że wojownik
przywiązał do swojego ciała spragnionego konia za
pomocą rzemieni przeciągniętych przez dziury w jego
ciele, po czym zaprowadził go do wody, powstrzymał go
od picia bez dotykania rzemienia rękami i przyniósł go
z powrotem w triumfie. Szczególnym wyzwaniem
społeczeństwa czejeńskiego było chodzenie boso po
rozżarzonych węglach.
Osoba wtajemniczona w społeczność Chippewa i Menominee
w Midewiwin została "postrzelona" torbą z
lekarstwami i natychmiast upadła na twarz. Sprawiając,
że upada na twarz, duch tajnego stowarzyszenia lub duch
opiekuńczy kapłana z północno-zachodniego wybrzeża
również dał się odczuć. Po wprowadzeniu do
społeczności Omaha zwanej Washashka, ktoś został
postrzelony w jabłko Adama przez coś, co mówi się,
że zostało wyjęte z głowy wydry. W ramach ceremonii
inicjacji wśród Hopi, mężczyzna musiał zanieść
upierzony kij modlitewny do odległego źródła,
biegnąc przez całą drogę i wrócić w określonym
czasie; a wybrani ludzie Zuni musieli iść do jeziora
odległego o 45 mil, ubrani tylko w pas biodrowy i tak
wystawieni na promienie palącego słońca, aby złożyć
pióropusze i pomodlić się o deszcz. Wśród tych
samych ludzi jedną z prób, którym został poddany
nowicjusz w Kapłaństwie Łuku, było siedzenie nago
przez wiele godzin na dużym mrowisku, a jego ciało
było wystawione na mękę miriad mrówek. W czasie
przesilenia zimowego kapłani Hopi siedzieli nadzy w
kręgu i cierpieli z powodu kielichów lodowatej wody.
Rytuał
Apsaroke dla siły i wizji, Edward S. Curtis, 1908
Pewne przepisy obowiązywały także przed wyprawami
wojennymi, polowaniami czy przygotowywaniem leków. Leki
były zazwyczaj przygotowywane przez osoby po postach,
abstynencji od kobiet i izolacji w lesie lub górach.
Przed wyruszeniem na polowanie przywódca grupy pościł
przez pewien czas i odliczał tyle dni, aż przybył
jeden, który uważał za swoją szczęśliwą glinę. Na
północno-zachodnim wybrzeżu wojownicy zimą kąpali
się w morzu, po czym smagali się nawzajem gałęziami i
aż do pierwszego spotkania pościli i powstrzymywali
się od wody tak bardzo, jak to było możliwe. Gdzie
indziej wojownicy czasami spędzali czas w szałasie
potu. Wśród plemion wschodu i niektórych innych jeńcy
musieli biegać między dwoma szeregami ludzi uzbrojonych
w maczugi, tomahawki i inną broń,
Celem większości tortur było złamanie samokontroli
ofiary i wymuszenie od niego jakiejś oznaki słabości,
podczas gdy celem ofiary było pokazanie niewzruszonej
twarzy, odrzucanie pogardy i nieposłuszeństwa swoim
oprawcom do samego końca.
Bureau of Ethnology, 1906. Opracowane i zredagowane przez
Kathy Weiser / Legends of America , zaktualizowane w
czerwcu 2017 r.
O autorze: Powyższe pochodzi z Handbook of American
Indians , dużej czterotomowej pracy opublikowanej przez
Bureau of Ethnology w 1906 roku. Ta praca została
skompilowana przez jednych z najlepszych i najbardziej
znanych indyjskich badaczy tamtych czasów od 1873 do
1905 i redagowany przez Fredericka W. Hodge, antropologa,
archeologa i historyka, który pracował dla biura.
Chociaż treść jest zasadniczo taka sama, nie jest
dosłowna, ponieważ została mocno zredagowana dla
współczesnego czytelnika.
[Zobacz
także:]
Religia
rdzennych Amerykanów
Rytuały
i ceremonie rdzennych Amerykanów
|
|