zdjęcie Winnetou tarcza amulet szklarski t.1 tyl Współczesna grafikaPolowanie na bizony Popularna animacja indianina

INDIANIE AMERYKI PŁN. (USA)
* * ORAZ * *

KULTURA INDIAN
zobacz także w Wikipedii: Kultura i Religia Indian USA

Kultura Indian USA
| Religia Indian USA | Mitologie i legendy | Tańce | Totemy | Słynne wypowiedzi znanych Indian | Ceremonie Pueblo "Kachina" | Medycyna | Szamanizm | "Taniec Ducha" | Próby "męki" | Indiańskie symbole, piktogramy i petroglify |

* * * ORAZ * * *

Wojny Siuksów lat 1854-1890
| II Wojna w Dakocie z 1862 r. | Wojna Czerwonej Chmury | Masakra Fettermana | Wielka Wojna Siuksów | Wagon Box Fight (tzw. Bitwa na Barykadzie Wozów) | Hayfield Fight (tzw. Bój na Łące) | Bitwa pod Little Bighorn | Masakra Wounded Knee |

Ceremonia Tańca Ducha


Taniec ducha - obietnica spełnienia i odrodzenia Indian
(Zwana także jako "Wojna Tańca Ducha")

Duchowy taniec Siuksów

Ghost Dance of the Sioux, Ilustrowany w London News, 1891

Taniec Ducha (Natdia) to ruch duchowy, który powstał pod koniec lat 80. XIX wieku, kiedy warunki w rezerwatach Indian były złe, a Indianie potrzebowali czegoś, co dałoby im nadzieję. Ruch ten wywodzi się od Indianina Paiute o imieniu Wovoka, który ogłosił, że jest mesjaszem, który przyszedł na ziemię, aby przygotować Indian do ich zbawienia.

Tradycja Paiute, która doprowadziła do Tańca Ducha, rozpoczęła się w latach 70. XIX wieku w Zachodnim Wielkim Basenie od wizji Wodziwoba (Siwych Włosów) dotyczących odnowy ziemi i ponownego wprowadzenia duchów starożytnych przodków Numu (Północnych Paiute) do czasów współczesnych, aby pomóc im.
Centralnym elementem religii Natdia był sam taniec - tańczący w kółko bez przerwy - który wywoływał stan religijnej ekstazy.

Indianie Paiute

Indianie Paiute

Ruch rozpoczął się od snu Wovoki (zwanego po angielsku Jack Wilson), Pajuta z Północy, podczas zaćmienia Słońca 1 stycznia 1889 roku. Twierdził, że we śnie został zabrany do świata duchów i zobaczył wszystkich rdzennych Amerykanów zabranie w niebo, a Ziemia otwiera się, by połknąć wszystkich Białych i powrócić do swojego naturalnego stanu. Rdzenni Amerykanie wraz ze swoimi przodkami zostali sprowadzeni na ziemię, aby żyć w pokoju. Twierdził również, że pokazano mu, że poprzez ciągłe tańczenie okrągłego tańca marzenie stanie się rzeczywistością, a uczestnicy będą cieszyć się nową Ziemią.

Jego nauki były zgodne z poprzednią tradycją Paiute, przewidującą renesans Paiute. Różniąc się nieco, zawierała dużo doktryny chrześcijańskiej. Powiedział im również, aby zachowali spokój i nie ujawniali przyczyny tańca przed Białymi. Przesłanie Wovoki szybko rozprzestrzeniło się na inne ludy rdzennych Amerykanów i wkrótce wielu z nich było w pełni oddanych ruchowi.
Przedstawiciele plemion z całego kraju przybyli do Nevady, aby spotkać się z Wovoką i nauczyć się tańczyć Tańca Duchów i śpiewać piosenki Tańca Duchów.

Taniec opowiedziany przez Wovokę wyglądał mniej więcej tak: "Kiedy wrócisz do domu, musisz zacząć tańczyć i kontynuować przez pięć dni. Tańcz przez cztery kolejne noce, a ostatniej nocy kontynuuj taniec aż do rana piątego dnia, kiedy wszyscy muszą wykąpać się w rzece, a potem wrócić do swoich domów. Wszyscy musicie to zrobić w ten sam sposób. .Chcę, żebyś tańczyła co sześć tygodni. Zrób ucztę na tańcu i zjedz jedzenie, które każdy może zjeść".

Twierdzono, że Natdia doprowadzi do odnowy rodzimego społeczeństwa i osłabienia wpływów Białych.

Taniec Ducha Paiute

Taniec Ducha Paiute

Agenci Biura do Spraw Indian (BIA) byli zaniepokojeni, gdy dowiedzieli się, że tak wielu Hindusów spotyka się i uczestniczy w nowym i nieznanym wydarzeniu.

Na początku października 1890 Kopiący Niedźwiedź, Indianin Siuksów Minneconjou, odwiedził Siedzącego Byka w Stojącej Skale, opowiadając mu o swojej wizycie w Wovoka.
Opowiedzieli mu o wielu innych Indianach, którzy tam byli, nazywając Wovokę Chrystusem.

I powiedzieli mu o proroctwie, że następnej wiosny, kiedy trawa będzie wysoka, ziemia zostanie pokryta nową ziemią i pogrzebią wszystkich białych ludzi. Nowa ziemia zostanie pokryta tasiemcem, bieżącą wodą i drzewami, a wielkie stada bawołów i dzikich koni powrócą. Wszyscy Indianie, którzy tańczyli Taniec Ducha, zostaliby uniesieni w powietrze i zawieszeni tam podczas układania nowej ziemi. Potem zostaną zwrócone na ziemię wraz z duchami swoich przodków

Kiedy taniec rozprzestrzenił się na Lakotę, agenci BIA zostali zaniepokojeni. Twierdzili, że Lakota rozwinęli militarystyczne podejście do tańca i zaczęli robić "koszule z duchami", o których myśleli, że ochronią ich przed kulami. Mówili też otwarcie o tym, dlaczego tańczą. Agent BIA odpowiedzialny za Lakota w końcu wysłał policję plemienną, by aresztowała Siedzącego Byka, przywódcę szanowanego wśród Lakotów, aby zmusić go do przerwania tańca. W walce, która nastąpiła, Siedzący Byk został zabity wraz z kilkoma policjantami. Niewielki oddział kawalerii ostatecznie uratował pozostałych policjantów.

Masakra Wounded Knee

Masakra Wounded Knee

Po zabiciu Siedzącego Byka Stany Zjednoczone wysłały Siódmą Kawalerię, by "rozbroiła Lakotę i przejęła kontrolę". Podczas wydarzeń, które nastąpiły później, obecnie znanych jako Masakra Wounded Knee 29 grudnia 1890 r., 457 amerykańskich żołnierzy otworzyło ogień do Siuksów, zabijając ponad 200 z nich. Taniec duchów osiągnął swój szczyt tuż przed masakrą Wounded Knee w 1890 roku.

Kiedy stało się jasne, że koszule duchów nie chroniły przed kulami i nie nastąpiło oczekiwane zmartwychwstanie, większość byłych wierzących zrezygnowała z tańca duchów. Wovoka, zaniepokojony groźbami śmierci i rozczarowany licznymi reinterpretacjami swojej wizji, zrezygnował z wystąpień publicznych. Pozostał jednak szanowany wśród swoich wyznawców i kontynuował działalność religijną. Podróżował i przyjmował gości do końca swojego życia w 1932 roku. Członkowie ruchu religijnego są do dziś.

Wierzący w duchowość Tańca Duchów są przekonani, że wykonanie Tańca Duchów w końcu połączy ich z przodkami przyjeżdżającymi koleją ze świata duchów. Duchy przodków, w tym duch Jezusa, są wezwane do uzdrawiania chorych i pomagania w ochronie Matki Ziemi. Tymczasem świat powróci do pierwotnego stanu naturalnego piękna, otwierając się na pochłonięcie wszystkich innych ludzi (tych, którzy nie mają silnej duchowości opartej na ziemi). Wykonawcy Tańca Duchów teoretycznie będą bezpiecznie unosić się w powietrzu wraz ze swoimi przodkami, rodziną i narodami świata, które podążają za rozległą duchowością.

1890 Obserwacja i opis tańca duchów:

Pani ZA Parker obserwowała taniec duchów wśród Lakotów w rezerwacie Pine Ridge, erytorium Dakota 20 czerwca 1890 roku i opisała go:

Malowanie tańca duchów

Malowanie tańca duchów

Pojechaliśmy do tego miejsca około godziny 10:30 w cudowny październikowy dzień. Natknęliśmy się na namioty porozrzucane tu i ówdzie w niskich, osłoniętych miejscach na długo przed dotarciem do miejsca do tańca. Niebawem zobaczyliśmy ponad trzysta namiotów ustawionych w kręgu, z dużą sosną pośrodku, która była pokryta paskami materiału w różnych kolorach, orlimi piórami, wypchanymi ptakami, pazurami i rogami - wszystko to było darem dla Wielkiego Ducha. Te ceremonie dopiero się zaczęły. ośrodku, wokół drzewa, zgromadzili się szamani; także ci, którzy mieli takie szczęście, że mieli wizje, w których widzieli i rozmawiali ze zmarłymi przyjaciółmi.
15-osobowa kompania zaczęła śpiewać i maszerowała ramię w ramię, inni szli z tyłu. Po okrążeniu kręgu namiotów skręcili na środek, gdzie zebrało się wielu i usiedli na ziemi.

Myślę, że po raz pierwszy tego dnia założyli koszulę ducha lub sukienkę ducha. Zauważyłem, że wszystkie były nowe i nosiło około siedemdziesięciu mężczyzn i czterdzieści kobiet. Żona mężczyzny zwanego Powrotem ze zwiadowcy widziała w wizji, że wszyscy jej przyjaciele nosili podobną szatę, a gdy wybudziła się z transu, zwołała kobiety i wykonały wielką liczbę świętych szat. Były z białej bawełnianej tkaniny. Suknia kobieca była skrojona jak ich zwykła suknia, luźna szata z szerokimi, lejącymi się rękawami, pomalowana na niebiesko pod szyją, w kształcie trójrożnej chusteczki, w księżyc, gwiazdy, ptaki itp., przeplatana prawdziwymi piórami, namalowane w talii, pozwalające opaść na trzy cale nad ziemią, z frędzlami na dole. We włosach, w pobliżu korony, zawiązano pióro. Zauważyłem brak jakichkolwiek ozdób głowy, a ponieważ znałem ich próżność i zamiłowanie do nich, zastanawiałem się, dlaczego tak było. Po dochodzeniu stwierdziłem, że wyrzucili wszystko, co mogli, co zrobili biali ludzie.

Koszula duchów dla mężczyzn została wykonana z tego samego materiału - koszule i legginsy pomalowane na czerwono. Niektóre legginsy były pomalowane w paski biegnące w górę iw dół, inne biegające dookoła. Koszula była pomalowana na niebiesko pod szyją, a cała szata była fantastycznie usiana postaciami ptaków, łuków i strzał, słońca, księżyca i gwiazd oraz wszystkim, co widzieli w naturze.

Na zewnętrznej stronie rękawa znajdowały się rzędy piór wiązanych za pomocą końcówek piór i pozostawionych, aby latały na wietrze, a także rząd wokół szyi oraz w górę iw dół na zewnątrz legginsów.
Zauważyłem, że pewna liczba miała wypchane ptaki, głowy wiewiórki itp., związane w ich długie włosy. Twarze wszystkich były pomalowane na czerwono z czarnym półksiężycem na czole lub na jednym policzku.

Gdy tłum zgromadził się wokół drzewa, arcykapłan, czyli mistrz ceremonii, zaczął przemawiać, udzielając wskazówek co do śpiewu i innych spraw. Po tym, jak przemówił przez około piętnaście minut, wstali i utworzyli krąg.
 O ile mogłem zliczyć, było od trzystu do czterystu osób.

Jeden stał bezpośrednio za drugim, każdy z rękami na ramionach sąsiada. Po kilkukrotnym przejściu, skandując "Ojcze, przychodzę", przestali maszerować, ale pozostali w kręgu i wydali najbardziej przerażające, przeszywające serce zawodzenie, jakie kiedykolwiek słyszałem - płacz, jęki, jęki i wrzaski. ich smutek i wymienianie imion swoich zmarłych przyjaciół i krewnych, jednocześnie garściami kurzu u swoich stóp, obmywając w nim ręce i rzucając nim na głowy.

W końcu podnieśli oczy ku niebu, z rękami splecionymi wysoko nad głowami i stanęli prosto i doskonale nieruchomo, wzywając moc Wielkiego Ducha, aby pozwolić im widzieć i rozmawiać z ich zmarłymi ludźmi. Ta ceremonia trwała około piętnastu minut, kiedy wszyscy usiedli tam, gdzie byli i wysłuchali innego przemówienia, którego nie rozumiałem, ale którego później dowiedziałem się, były słowami zachęty i zapewnienia o nadchodzącym mesjaszu.

Taniec duchów

Taniec duchów

Kiedy znów się podnieśli, powiększyli krąg, zwracając się do środka, chwytając się za ręce i poruszając się jak dzieci w wieku szkolnym, bawiąc się "igłowym okiem". A teraz zaczęło się najbardziej intensywne podniecenie. Szli tak szybko, jak mogli, ich ręce poruszały się z boku na bok, ich ciała kołysały się, ich ramiona, ręce mocno zaciśnięte w dłoniach sąsiadów, kołysząc się tam iz powrotem z całych sił. Jeśli jeden, słabszy i bardziej kruchy, był bliski upadku, podrywano go i ustawiano, aż zmęczona natura ustąpiła.

Ziemia była obrabiana i wytarta przez wiele stóp, aż drobny, przypominający mąkę pył stał się lekki i luźny na głębokość dwóch lub trzech cali. Wiatr, który wzmógł się, czasami podnosił go, otaczając tancerzy i ukrywając ich przed wzrokiem. W kręgu byli mężczyźni, kobiety i dzieci; silni i krzepcy, słabi suchotnicy i ci, którzy są blisko drzwi śmierci. Wierzyli, że chorzy zostaną wyleczeni przez przyłączenie się do tańca i utratę przytomności.

Od początku śpiewali monotonną melodią słowa:

Ojcze, przychodzę;
Matko, przychodzę;
Bracie, przychodzę;
Ojcze, oddaj nam nasze strzały.


Wszystko to powtarzali w kółko, aż najpierw jeden, a potem kolejny wyłamywał się z ringu, zataczał się i spadał. 
Jedna kobieta spadła kilka stóp ode mnie. Zbliżyła się do nas, jej włosy opadły jej na twarz, która była fioletowa, wyglądała, jakby krew miała przebić się przez nią; jej ręce i ramiona poruszają się dziko; każdy oddech to sapanie i jęk; upadła na plecy i upadła jak kłoda. Podszedłem do niej, gdy leżała nieruchomo, ale z każdym drganiem i drżeniem mięśni. Wydawała się być całkowicie nieprzytomna. Niektórzy mężczyźni i kilka kobiet uciekali, stąpając wysoko i drapiąc powietrze w przerażający sposób. Niektórzy powiedzieli mi później, że mieli wrażenie, jakby ziemia unosiła się w ich kierunku i uderzała ich w twarz. Inni padali tam, gdzie stali. Jedna kobieta wpadła bezpośrednio do kręgu, a jej mąż wyszedł i stanął nad nią, aby zapobiec jej deptaniu. Nikt nigdy nie niepokoił tych, którzy upadli, ani nie zwracali na nich uwagi, z wyjątkiem trzymania tłumu z dala.

Tańczyli tak długo, aż 100 osób leżało nieprzytomnych. Potem zatrzymali się i usiedli w kręgu, a gdy każdy wybudzał się z transu, był doprowadzany do środka kręgu, aby opowiedzieć o swoim doświadczeniu. Każdy opowiedział swoją historię szamanowi, a on wykrzyczał ją do tłumu. Ani jeden na dziesięciu nie twierdził, że cokolwiek widział. Zapytałem pewnego Indianina, wysokiego, silnego mężczyznę, wyprostowanego jak strzała - jakie było jego doświadczenie. Powiedział, że widział orła zbliżającego się do niego. Latała w kółko, zbliżając się coraz bardziej, aż wyciągnął rękę, by ją wziąć, gdy zniknęła. Zapytałem go, co o tym sądzi. - Wielkie kłamstwo - odparł. Rozmawiając z nimi odkryłem, że nikt na 20 w to nie wierzył. Po odpoczynku przez jakiś czas przechodzili ten sam spektakl, może trzy razy dziennie. Ćwiczyli post, a każdego ranka ci, którzy przyłączali się do tańca, musieli zanurzać się w potoku. - ZA Parker, 1890.

Taniec duchów Cheyenne i Arapaho

Taniec duchów Cheyenne i Arapaho

[Zobacz także:]

Tańce rdzennych Amerykanów

Religia rdzennych Amerykanów

Rytuały i ceremonie rdzennych Amerykanów

Galerie zdjęć rdzennych Amerykanów (w serwisie zewnętrznym)

Ojciec przychodzi ze śpiewem

Nadchodzi
ojciec, Nadchodzi ojciec.
Ojciec mówi, że to, jak on przychodzi,
ojciec mówi, że to, jak on przychodzi,
"Będziesz żyć", mówi jak on pochodzi,
"Będziesz żyć", "mówi jak on przychodzi

- Sioux Ghost Dance Song