Indiański
szamanizm
Indiańscy szamani i kapłani
Hamatsa wyłaniająca się z lasu - Edward S. Curtis
[Uwaga własna:]
Kultury rdzennych
Amerykanów mają różne wierzenia religijne z różnymi
systemami duchowymi. Chociaż wiele kultur rdzennych
Amerykanów ma tradycyjnych uzdrowicieli, rytualistów,
śpiewaków, mistyków, znawców wiedzy i ludzi medycyny,
żadna z
nich nigdy nie użyła terminu "szaman" do opisania tych przywódców
religijnych.
Pośredników między światem duchów a światem
ludzi można podzielić na dwie klasy: szamanów,
których autorytet był całkowicie zależny od ich
indywidualnych zdolności, oraz kapłanów, którzy
działali w pewnej mierze na rzecz plemienia lub narodu.
Szaman jest różnie wyjaśniany jako perskie słowo
oznaczające "poganin" lub, z większym
prawdopodobieństwem, jako odpowiednik
"medycyna" w Tungu (koczowniczy lud
mongoloidalny ze Wschodniej Syberii) i pierwotnie
odnosiło się do uzdrawiaczy lub egzorcystów z plemion
syberyjskich. z którego została rozszerzona na podobne
osoby wśród indiańskich plemion Ameryki.
Wśród plemion Haida i Tlingit szamani pełnili
praktycznie wszystkie funkcje religijne, w tym lekarza, a
czasami szaman łączył władzę cywilną z władzą
religijną będąc jednocześnie wodzem miasta lub domu.
Ogólnie rzecz biorąc, swoją pozycję otrzymał od
wuja, dziedzicząc po swych duchowych pomocnikach, tak
samo jak bogactwo materialne; ale byli też szamani,
którzy stali się takimi dzięki naturalnej sprawności.
W każdym razie pierwszą wzmiankę o jego nowej mocy
dał człowiek, który stracił przytomność i pozostał
w tym stanie przez pewien czas. Jednak gdzie indziej w
Ameryce Północnej kąpiel potowa była ważnym
pomocnikiem w doprowadzaniu do właściwego stanu
psychicznego, a niektóre osoby stawały się szamanami
po ucieczce przed uderzeniem pioruna lub paszczy dzikiej
bestii.
Lekarz
(Uzdrawiacz, Medicine Man) z pacjentem, kpt. Eastman, C.
Schussele lit
Podczas leczenia pacjenta lub w inny sposób, szaman z
północno-zachodniego wybrzeża miał być opętany
przez nadprzyrodzoną istotę, której imię nosił i
której strój naśladował, a wśród Tlingitów ten
duch był często wspierany przez kilka pomniejszych
duchów, które były reprezentowane przez szamana.
maskować i wzmacniać wzrok, węch itp. Pozwolił swoim
włosom urosnąć, nigdy ich nie obcinając ani nie
ubierając. Podczas występu bardzo szybko biegał
wokół ogniska w kierunku słońca, podczas gdy jego
pomocnik uderzał w drewniany bęben, a koledzy śpiewali
pieśni duchowe i uderzali w wąskie kawałki deski.
Następnie duch pokazał mu, co próbuje odkryć,
położenie wieloryba lub innego zwierzęcia jadalnego,
zbliżanie się wroga lub przyczynę choroby pacjenta. W
tym drugim przypadku usunął przedmiot, który sprawiał
ból, dmuchając na dotkniętą część, przyklejając
się do niej lub wcierając w nią zaklęcie. Jeśli
dusza błąkała się, chwytał ją i przywracał, a
jeśli pacjent został zaczarowany, wyjawiał imię
przestępcy i kierował, jak ma się z nim obchodzić.
Zapłata za jego usługi była zawsze dokonywana z góry,
ale w przypadku niepowodzenia zwykle zwracano ją, a
wśród niektórych plemion porażkę karano śmiercią.
Szamani również wykonywali sztuczki, aby pokazać
swoją moc, a dwóch szamanów wśród wrogich ludzi
walczyło ze sobą w powietrzu za pomocą swoich duchów.
ujawnił nazwisko sprawcy i polecił, jak ma być
traktowany. Zapłata za jego usługi była zawsze
dokonywana z góry, ale w przypadku niepowodzenia zwykle
zwracano ją, a wśród niektórych plemion porażkę
karano śmiercią. Szamani również wykonywali sztuczki,
aby pokazać swoją moc, a dwóch szamanów wśród
wrogich ludzi walczyło ze sobą w powietrzu za pomocą
swoich duchów. ujawnił nazwisko sprawcy i polecił, jak
ma być traktowany. Zapłata za jego usługi była zawsze
dokonywana z góry, ale w przypadku niepowodzenia zwykle
zwracano ją, a wśród niektórych plemion porażkę
karano śmiercią. Szamani również wykonywali sztuczki,
aby pokazać swoją moc, a dwóch szamanów wśród
wrogich ludzi walczyło ze sobą w powietrzu za pomocą
swoich duchów.
Idee stojące za praktykami szamanistycznymi w innych
plemionach amerykańskich były bardzo podobne do tych,
ale formy, które przybierały, znacznie się różniły.
Tak więc, zamiast być opętanymi, szamani Irokezów i
prawdopodobnie inni obiektywnie kontrolowali swoje duchy,
jakby posługiwali się tak wieloma instrumentami,
podczas gdy szamani Chitimacha konsultowali się ze
swoimi pomocnikami w transie. Wśród Nootek były dwie
klasy szamanów, Ucták-u, czyli "robotników",
którzy leczyli człowieka, gdy choroba została na niego
rzucona przez wroga lub gdy przybrała postać owada,
oraz K'ok- oa'tsmaah, czyli "pracownicy duszy",
których zatrudniono, by przywrócić wędrującą duszę
do jej ciała.
Songish z południowego krańca wyspy Vancouver również
miał dwa rodzaje szamanów. Spośród nich wyższy,
zwany squna'am, zdobył swą moc w zwykły sposób
poprzez obcowanie z istotami nadprzyrodzonymi, podczas
gdy si'oua, która zwykle była kobietą, otrzymała
swoją wiedzę od innej si'oua. Ta pierwsza odpowiadała
bliższe pospolitemu typowi szamanki, podczas gdy
funkcją drugiej było ugłaskanie wrogich sił, do
których mówiła świętym językiem. Aplikowały do
??niej również kobiety, które chciały urodzić dzieci
i o wszelkiego rodzaju wdzięki.
Wśród Salish inicjacja szamanów i wojowników wydaje
się odbywać w ten sam sposób, tj. przez zwierzęta,
które stały się duchami opiekuńczymi nowicjuszy.
Szamani Kutenai mieli w obozie specjalne loże większe
niż reszta, w których modlili się i przyzywali duchy.
Grzechotki
szamana
Hupa z Kalifornii rozpoznał dwa rodzaje szamanów:
tańczących szamanów, którzy określali przyczynę
choroby i kroki niezbędne do wyzdrowienia, oraz innych
szamanów, którzy po zlokalizowaniu problemu usuwali go
przez ssanie. Szamani Mojave zazwyczaj otrzymują swoje
moce bezpośrednio od Mastamho, głównego bóstwa, i
nabywają je poprzez śnienie, a nie bardziej typowe
metody postu, izolacji, petycji itp. Ta ostatnia cecha
występuje również wśród Shasta. Wydaje się, że
Maidu przedstawiało znaczne różnice w obrębie jednego
małego obszaru. W niektórych częściach
dziedziczność odgrywała niewielką rolę w ustalaniu,
kto powinien zostać szamanem, ale w
północno-wschodniej części kraju Maidu wszystkie
dzieci szamana były zobowiązane do podjęcia jego
zawodu, w przeciwnym razie duchy by je zabiły. Istniały
dwa rodzaje szamanów, szaman właściwy, którego
funkcje były głównie lecznicze, oraz
"marzyciel", który komunikował się z duchami
i duchami zmarłych. Wszyscy szamani byli również
marzycielami, ale nie odwrotnie. W miesiącach zimowych
śniący odbywali spotkania w zaciemnionych domach, gdzie
rozmawiali z duchami, podobnie jak współczesne media
spirytusowe. Innym razem szamani z podgórza spotykali
się, aby zobaczyć, który z nich jest najpotężniejszy
i tańczyli, aż wszyscy oprócz jednego odpadli. Ktoś,
kto nie miał szamana za rodzica, musiał udać się w
góry do miejsca, w którym miał przebywać jakiś duch,
pościć i przechodzić pewne ceremonie, a gdy szaman
pragnął uzyskać potężniejszych pomocników niż ci,
których posiadał, kłamią Zrobił to samo. Szamani w
tym regionie zawsze nosili grzechotki z kokonami.
Historycy wymieniają trzy klasy szamanów wśród
Chippewów , oprócz zielarza czy lekarza, odpowiednio
uwzględnionych. Byli to wâběno', którzy praktykowali
magię medyczną, jěs'saki'd, którzy byli widzącymi i
prorokami czerpiącymi swą moc od boga piorunów, oraz
mide', którzy byli zainteresowani świętym
społeczeństwem Mide'wiwin i powinni raczej być
uważani za kapłanów. Ci ostatni byli widocznie
reprezentowani wśród Delaware przez medeu, którzy
zajmowali się szczególnie uzdrawianiem, podczas gdy
istniała osobna klasa wróżbitów zwanych powwow, czyli
"marzycieli". W przeciwieństwie do
większości szamanów, Środkowi Eskimosi komunikowali
się ze swoimi duchami podczas siedzenia. Ich głównym
obowiązkiem było dowiedzieć się, jakie tabu
spowodowały choroby lub burze.
Kapłani
antylop śpiewający w tańcu węży Kisi Moki, Hopi,
Detroit Photographic, 1902
W odróżnieniu od powołania szamana, powołanie
kapłana było bardziej narodowe lub plemienne niż
indywidualne, a jeśli istniałby znaczny rytuał, jego
funkcja mogła być bardziej przywódcą ceremonii i
strażnikiem świętych mitów niż bezpośrednim
pośrednikiem między duchy i ludzi. Czasami, jak na
północno-zachodnim wybrzeżu i wśród Eskimosów ,
funkcje kapłana i szamana mogą być łączone, a oba
terminy są używane przez pisarzy tak zamiennie,
zwłaszcza w odniesieniu do plemion wschodnich, że
często trudno jest powiedzieć, które jest właściwy.
Nawet tam, gdzie szamanizm kwitł najbardziej, istniała
tendencja, aby pewne funkcje kapłańskie skupiały się
wokół wodza wioski lub plemienia. Pojawia się to
wśród Haida, Tlingit, Tsimshian i Kwakiutl w znaczącej
roli, jaką wodzowie odgrywali w występach tajnych
stowarzyszeń, a wódz wybrzeża rzeki Fraser Salish był
nawet bardziej arcykapłanem niż wodzem cywilnym,
prowadząc swój lud w funkcjach religijnych .
Większość plemion na wschodnich równinach zawierała
dwie klasy ludzi, które można zaliczyć do tej
kategorii. Jedna z tych klas składała się ze
społeczeństw, które zajmowały się słyszeniem i
stosowały określone środki zaradcze, choć
jednocześnie powołując się na nadrzędne uprawnienia,
i aby zostać dopuszczonym, do którego człowiek był
zobowiązany przejść przez okres nauczania. Druga
składała się z jednego z nielicznych mężczyzn,
którzy pełnili funkcję wyższych oficerów w
przeprowadzaniu narodowych rytuałów i przekazywali
swoją wiedzę na ten temat równie ograniczonej liczbie
następców. Być może podobni do nich byli kapłani
ceremonii Mide'wiwin wśród Chippewa, Menominee i innych
plemion Algonquian .
Taqui,
kapłan Moki Sanke, Detroit Photographic Co., 1902.
Niektóre źródła podają, że w każdym mieście Creek
był arcykapłan. Były to osoby znaczące i wywierające
wielki wpływ w państwie, zwłaszcza w sprawach
wojskowych. Przepowiadali deszcz lub suszę i udawali,
że sprowadzają deszcz dla przyjemności, leczą
choroby, odprawiają czary, wzywają lub wypędzają złe
duchy, a nawet przejmują moc kierowania grzmotami i
błyskawicami. Stan Natchez był teokracją, w której
główny wódz, czyli "Wielkie Słońce",
wywodził się bezpośrednio od prawodawcy narodowego,
który wyszedł ze słońca, był z urzędu arcykapłanem
narodu. Reszta Słońc w niewielkim stopniu
współdzieliła swoje funkcje i tworzyła świętą
kastę.
Jednak bez wątpienia najbardziej rozwinięte
kapłaństwo na północ od Meksyku znajdowało się
wśród Pueblo Nowego Meksyku i Arizony , gdzie
kontrolują cywilne i wojskowe gałęzie plemienia.
Kapłaństwo deszczu było ciałem prawie całkowicie
złożonym z mężczyzn, których obowiązkiem było,
poprzez tajne modlitwy i posty, przynosić obfite zapasy
deszczu. Kapłaństwo łuku było w rzeczywistości
stowarzyszeniem wojennym, którego ceremonie odbywały
się w celu podziękowania za obfite plony lub, po tym,
jak pobrano skalp, aby sprowadzić deszcz dzięki
przyjemności, jaką zabranie tego skalpu dało bogom,
kontrolerom deszczu. Dwaj naczelni kapłani łuku i
kapłani deszczu sześciu punktów kardynalnych tworzą
źródło wszelkiej władzy i sąd ostatniej apelacji w
Zuni. Każdy z nich, z wyjątkiem kapłana zenitu, miał
kilku asystentów, a kapłanka płodności, asystentka
kapłana północy, która zajmowała najwyższą rangę,
posiadała bardzo wielki autorytet. Poniżej znajdowało
się społeczeństwo Kótikilli i towarzystwa
ezoteryczne. Do tych pierwszych przyjmowano wszystkich
mężczyzn Zuni i bardzo rzadko niektóre kobiety, które
zajmowały się bezpośrednio bogami i których ceremonie
miały na celu sprowadzenie deszczu. Jednak
społeczeństwa ezoteryczne miały doczynienia głównie
z bogami zoiku lub bestii i były przede wszystkim
stowarzyszeniami uzdrawiającymi. Pacjent może być
przez nich leczony w czasie ceremonii lub może posłać
po jednego członka. Te stowarzyszenia odprawiały
również bardzo ważne ceremonie sprowadzające deszcz.
Aktywni członkowie tych stowarzyszeń, w tym Kótikilli,
w przeciwieństwie do kapłanów deszczu i wojny,
Frederick Webb Hodge, 1906. Opracowane i
zredagowane przez Kathy Weiser / Legends of America ,
zaktualizowane w październiku 2019 r.
Tekst z The Handbook of American Indians North of Mexico
autorstwa Fredericka Webba Hodge'a, Bureau of American
Ethnology, Government Printing Office, 1906. Powyższy
tekst nie jest dosłowny, ponieważ został skrócony i
mocno zredagowany.
[Zobacz także:]
Koło
medycyny i cztery kierunki
Medycyna rdzennych Amerykanów
Tańce rdzennych Amerykanów
Rytuały i Ceremonie
Totemy i ich znaczenie
|