Słynne
przemowy znanych Indian
Przemowy Rdzennych Amerykanów
- wspaniałe słowa wielkich Indian
Cętkowany Ogon (zwany także jako: "Pstry
Ogon"
"Ta wojna nie wybuchła na naszej ziemi, ta wojna
została sprowadzona na nas przez dzieci Wielkiego Ojca,
którzy przybyli, aby zabrać naszą ziemię bez ceny i
którzy na naszej ziemi czynią wiele złych rzeczy. Ta
wojna pochodzi z rabunku - z kradzieży naszej
ziemi".
- Cętkowany Ogon
"Bycie Indianinem to postawa, stan umysłu,
sposób bycia w harmonii ze wszystkimi rzeczami i
wszystkimi istotami. Pozwala sercu być dystrybutorem
energii na tej planecie; pozwolić uczuciom i
wrażliwości określić, dokąd idzie energia;
przynosząc ożywienie z Ziemi i Nieba, wkładając je i
dając z serca". - Brooke Medicine Eagle
" Amerykański Indianin wywodzi się z ziemi,
niezależnie od tego, czy jest to region lasów, równin,
pueblo czy mesów. Pasuje do krajobrazu, ponieważ ręka,
która ukształtowała kontynent, ukształtowała
również człowieka w jego otoczeniu. Kiedyś rósł tak
naturalnie jak dzikie słoneczniki, należy tak samo jak
bawoły .". - Stojący niedźwiedź Luther, wódz
Oglala Sioux
"Przypuszczano, że zagubione duchy krążyły
wszędzie w niewidzialnym powietrzu, czekając, aż
dzieci je znajdą, jeśli będą szukały wystarczająco
długo i cierpliwie. [Duch] zaśpiewał swoją duchową
pieśń, aby dziecko mogło je zapamiętać i użyć,
wzywając ducha opiekun jako osoba dorosła." -
Mourning Dove [Christine Quintasket], Salish
"Pomysł pełnego stroju do przygotowania do
bitwy nie wynika z przekonania, że ??doda on zdolności
bojowej. Przygotowania są na śmierć, na wypadek gdyby
miała być wynikiem konfliktu. Każdy Indianin chce
wyglądać jak najlepiej, kiedy idzie na spotkanie z
Wielkim Duchem, więc przebieranie się odbywa się,
niezależnie od tego, czy w bezpośrednim
niebezpieczeństwie jest zbliżająca się bitwa, czy
choroba lub rana w czasie pokoju. -Drewniana Noga (koniec
XIX wieku) Cheyenne
Jedyne znane zdjęcie wodza Seattle, 1864
"Nie ma śmierci. Tylko zmiana światów".
- Wódz Seattle [Seatlh], Wódz Suquamish
"My, wielka masa ludzi, myślimy tylko o
miłości, jaką żywimy do naszej ziemi, kochamy
ziemię, na której się wychowaliśmy. Nigdy nie
odpuścimy naszej ziemi, puszczenie jej będzie jak
odrzucenie (naszej) matki, która (nas) urodziła".
- List od Aitooweyah do Johna Rossa, naczelnego dowódcy
Cherokee .
"Kiedy biała armia walczy z Indianami i wygrywa,
nazywa się to wielkim zwycięstwem, ale jeśli
przegrają, nazywa się to masakrą".
- Chiksika, Shawnee
"Jeśli porozmawiasz ze zwierzętami, one
porozmawiają z tobą i poznacie się nawzajem. Jeśli z
nimi nie porozmawiasz, nie poznasz ich, a czego nie
wiesz, będziesz się bać. To, czego się boi, niszczy
się". - Wódz Dan George, Tsleil-Waututh Nation,
Kolumbia Brytyjska, Kanada
Domy i styl życia rdzennych Amerykanów
"Mamy teraz pożegnać się i życzliwie pożegnać
z naszą ojczyzną, krajem, który Wielki Duch dał
naszym Ojcom, jesteśmy w przededniu opuszczenia tego
kraju, który nas zrodził, z żalem jesteśmy zmuszani
przez białych człowieku, aby porzucić sceny naszego
dzieciństwa. żegnamy się z tym i wszystkim, co nam
drogie." - Charles Hicks, Tsalagi ( Cherokee )
wiceprzewodniczący przemawiający o Szlaku Łez , 4
listopada 1838 r.
"Kiedy nadejdzie czas śmierci, nie bądźcie jak
ci, których serca przepełnia strach przed śmiercią,
więc kiedy nadejdzie ich czas, płaczą i modlą się o
trochę więcej czasu, aby ponownie przeżyć swoje
życie w inny sposób. Zaśpiewaj swoją pieśń śmierci
i umrzyj jak bohater wracający do domu. - Wódz Aupumut
w 1725, Mohikanin.
"Ziemia jest święta. Te słowa są rdzeniem twojej
istoty. Ziemia jest naszą matką, rzeki naszą krwią.
Zabierz naszą ziemię i umrzemy. Oznacza to, że
Indianin w nas umiera". - Mary Chrobrego Ptaka,
Lakota
"Nauczyliśmy się być cierpliwymi obserwatorami
jak sowa. Sprytu nauczyliśmy się od wrony, a odwagi od
sójki, która zaatakuje dziesięciokrotnie większą
sowę, by wypędzić ją z jej terytorium. Ale przede
wszystkim z powodu jej nieposkromionego ducha umieścili
sikorę". - Tom Brown, Jr., Tropiciel
"Widziałem, że w każdym wielkim przedsięwzięciu
nie wystarczy, aby człowiek polegał po prostu na
sobie". - Samotny Człowiek (Isna-la-wica), Teton
Sioux
"Kiedyś byłem w Victorii i zobaczyłem bardzo
duży dom. Powiedzieli mi, że to bank i że biali ludzie
umieszczają tam swoje pieniądze, aby się nimi zająć,
i że po pewnym czasie odzyskują je z odsetkami.
Jesteśmy Indianami i nie mamy takiego banku; ale kiedy
mamy dużo pieniędzy lub koców, oddajemy je innym
wodzom i ludziom, a oni z czasem zwracają je z
zainteresowaniem, a nasze serca czują się dobrze.
Naszym sposobem dawania jest nasz bank." - Wódz
Maquinna, Nootka
"Ponownie myślę o moich małych przygodach
Moje lęki, te małe, które wydawały się tak wielkie
Dla wszystkich ważnych rzeczy, które musiałem zdobyć
i osiągnąć
A jednak jest tylko jedna wielka rzecz
Jedyne,
aby przeżyć, by zobaczyć wielki dzień, który
wschodzi
I światło, które wypełnia świat".
- Nieznany Eskimos
Czy wiedziałeś ..?
Niezliczone indyjskie słowa stały się częścią
języka angielskiego. Tylko kilka z nich to: grill,
kanibal, karibu, wiewiórka, czekolada, kuguar, hamak,
huragan, mahoń, łoś, opos, ziemniak, skunks, dynia,
zjeżdżalnia i świstak.
"Musimy chronić lasy dla naszych dzieci, wnuków i
jeszcze nienarodzonych dzieci. Musimy chronić lasy dla
tych, którzy nie potrafią mówić za siebie, takich jak
ptaki, zwierzęta, ryby i drzewa". - Qwatsinas
(wódz dziedziczny Edward Moody), naród Nuxalk
"Bracie, mówisz, że jest tylko jeden sposób
oddawania czci i służenia Wielkiemu Duchowi. Jeśli
jest tylko jedna religia, to dlaczego wy biali tak bardzo
się w niej różnicie? Dlaczego nie wszyscy się
zgodzili, skoro wszyscy możecie czytać Księgę? -
Sogoyewapha, "Czerwona kurtka", Seneca
"Nasza ziemia jest dla nas wszystkim. Powiem ci
jedną z rzeczy, które pamiętamy na naszej ziemi.
Pamiętamy, że nasi dziadkowie zapłacili za to -
życiem". - John Drewniana Noga, Cheyenne
"Wszystko na ziemi ma swój cel, każda choroba,
zioło, aby ją wyleczyć, a każda osoba misja. To jest
indyjska teoria istnienia". - Mourning Dove
[Christine Quintasket] (1888-1936) Salish
Wiadomo, że Crazy Horse nie lubił, gdy robiono mu
zdjęcie, jednak ten szkic wykonany w 1934 roku przez
misjonarza mormońskiego podczas wywiadu z jednym z
członków rodziny Crazy Horse jest podobno dokładny.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Wikipedii.
"Na cierpienie ponad cierpienie: Czerwony Naród
powstanie i będzie błogosławieństwem dla chorego
świata. Świat wypełniony złamanymi obietnicami,
egoizmem i separacją. Świat znów tęskni za
światłem. Widzę czas Siedmiu Pokoleń, kiedy wszystkie
barwy ludzkości zgromadzą się pod Świętym Drzewem
Życia, a cała Ziemia znów stanie się jednym kołem. W
tym dniu wśród Lakotów będą tacy, którzy przyniosą
wiedzę i zrozumienie jedności między wszystkimi
żywymi istotami, a młodzi biali przyjdą do tych z
mojego ludu i poproszą o tę mądrość. Pozdrawiam
światło w twoich oczach, gdzie mieszka cały
Wszechświat. Bo kiedy jesteś w tym centrum w tobie, a
ja jestem tym miejscem we mnie, będziemy
jednością". - Szalony Koń , Oglala Sioux Szef
(To oświadczenie zostało zaczerpnięte od Szalonego
Konia, gdy po raz ostatni siedział paląc Świętą
Fajkę z Siedzącym Bykiem , cztery dni przed zamachem.)
"Potrzebna jest bardzo wielka wizja, a człowiek,
który ją ma, musi podążać za nią, gdy orzeł szuka
najgłębszego błękitu nieba".
- Szalony Koń , Wódz Siuksów
"Przejedziemy obok ciebie bez walki, jeśli nam
pozwolisz, ale i tak jedziemy obok ciebie!" -
Ostrzeżenie Wodza Józefa dla obrońców Fortu Fizzle w
Montanie .
"Za każdym razem, gdy biały człowiek będzie
traktował Indian tak, jak traktują się nawzajem, nie
będziemy mieli więcej wojen. Wszyscy będziemy
jednakowi - braćmi jednego ojca i drugiego, z jednym
niebem nad nami, jednym krajem wokół nas i jednym
rządem dla wszystkich. - Wódz Józef , Nez Perce
"Jestem czerwonym człowiekiem. Gdyby Wielki Duch
chciał, żebym był białym człowiekiem, to przede
wszystkim uczyniłby mnie takim. Włożył w Twoje serce
pewne życzenia i plany, w moim sercu inne, odmienne
pragnienia. Każdy człowiek jest dobry w jego oczach.
Orły nie muszą być wronami. Jesteśmy biedni. ale
jesteśmy wolni. Żaden biały człowiek nie kontroluje
naszych kroków. Jeśli musimy umrzeć. umrzemy broniąc
naszych praw." - Siedzący Byk , Hunkpapa Sioux
- Słyszałem, że zamierzasz nas osiedlić w rezerwacie
w pobliżu gór. Nie chcę się osiedlać. Uwielbiam
wędrować po preriach. Czuję się tam wolny i
szczęśliwy, ale kiedy się uspokoimy, bledniemy i
umieramy".
- Satanta , wódz Kiowa
Wódz Józef, Nez Perce.
"Jeśli biały człowiek chce żyć w pokoju z
Indianinem , może żyć w pokoju...Traktuj wszystkich
ludzi jednakowo. Daj im wszystkim to samo prawo. Daj im
wszystkim równą szansę na życie i rozwój. Wszyscy
ludzie zostali stworzeni przez tego samego Wielkiego
Wodza Duchów. Wszyscy są braćmi. Ziemia jest matką
wszystkich ludzi i wszyscy ludzie powinni mieć do niej
równe prawa...Pozwólcie mi być wolnym człowiekiem,
wolnym do podróżowania, wolnym do zatrzymania się,
wolnym do pracy, wolnym do handlu..gdzie sam wybieram
Nauczyciele, swobodnie podążać za religią moich
ojców, swobodnie myśleć, mówić i działać dla
siebie, a ja będę przestrzegać każdego prawa lub
poddawać się karze". - Wódz Józef , Nez Perce
"Gdybym dzisiaj miał młody umysł do kierowania,
aby rozpocząć podróż życia i stanął w obliczu
obowiązku wyboru między naturalną drogą moich
przodków a. obecną drogą cywilizacji, zrobiłbym to
dla jej dobrostanu, bez wahania postaw stopy tego dziecka
na drodze moich przodków. Wychowałbym go na Indianina
!" - Tom Brown, Jr., Tropiciel
"Wielki Duch jest we wszystkim. Jest w powietrzu,
którym oddychamy. Wielki Duch jest naszym Ojcem, ale
Ziemia jest naszą Matką. Ona nas karmi...To, co
włożyliśmy w ziemię, wraca do nas." - Big
Thunder (Bedagi) Wabanaki Algonquin
"Takie słowa dał mój pradziadek przez Mistrza
Życia: "W pewnym momencie przyjdzie do was
nieznajomy, mówiący językiem, którego nie rozumiecie.
Będzie próbował kupić od ciebie ziemię, ale jej nie
sprzedawaj; zachowajcie ją na dziedzictwo waszym
dzieciom". - Aseenewub, Czerwone Jezioro Ojibwa
"Mój synu, jesteś teraz ciałem z naszego ciała i
kością z naszej kości. Przez odprawioną tego dnia
ceremonię każda kropla białej krwi została zmyta z
twoich żył; zostałeś zabrany do narodu Shawnee."
- Black Fish, Shawnee, wspominając adopcję Daniela
Boone'a w 1778 roku do plemienia
Talawiqpiki Kachina
"Kiedy jestem za stary i słaby, aby podążać
za swoimi owcami lub uprawiać kukurydzę, planuję
usiąść w domu, wyrzeźbić lalki Kachina i
opowiedzieć moim siostrzeńcom i siostrzenicom historię
mojego życia. Wtedy chcę zostać pochowany w Hopi
sposób. Może mój chłopak ubierze mnie w strój
oficera specjalnego, założy mi na szyję kilka
koralików, włoży mi do ręki paho i trochę świętej
mąki kukurydzianej, a do uszu przymocuje inkrustowany
turkus. Jeśli chce wsadzić mnie do trumny, może to
zrobić, ale musi zostawić otwartą pokrywę, położyć
jedzenie w pobliżu i postawić grobową drabinę, abym
mógł się wydostać. Pośpieszę do moich bliskich, ale
wrócę z dobrymi deszczami i zatańczę jako Katcina na
placu z moimi przodkami." - Don Talayesva (koniec
XIX wieku) szef klanu Hopi Sun
"Czym jest życie? To błysk świetlika w nocy. To
oddech bawoła w zimie. To mały cień, który biegnie po
trawie i gubi się w zachodzie słońca". -
Crowfoot, Blackfoot wojownik i orator
"Urodziłem się na prerii, gdzie wiał wiatr i nic
nie mogło załamać światła słońca. Urodziłem się
tam, gdzie nie było ogrodzeń i gdzie wszystko
oddychało swobodnie. Znam każdy strumień i każdy las
między Rio Grande a Arkansas. Polowałem na ten kraj.
Żyłem jak moi ojcowie przede mną i jak oni żyłem
szczęśliwie". - Dziesięć Niedźwiedzi
[Parra-wa-samem] (koniec XIX wieku) Yamparethka Comanche
Chief
"Nie widzę delegacji dla Czterech Nogi. Nie widzę
miejsca dla Orłów. Zapominamy i uważamy się za
lepszych. Ale jesteśmy przecież tylko częścią
Kreacji. I musimy rozważyć, aby zrozumieć, gdzie
jesteśmy. A my stoimy gdzieś pomiędzy górą a
Mrówką. Gdzieś i tylko tam jako nieodłączna część
Stworzenia". - Wódz Oren Lyons, Oneida w
przemówieniu do Organizacji Pozarządowych ONZ, Genewa,
Szwajcaria, 1977
"Dawno temu ta ziemia należała do naszych ojców,
ale kiedy idę nad rzekę, widzę na jej brzegach obozy
żołnierzy. Ci żołnierze ścinają moje drewno,
zabijają mojego bawoła, a kiedy to widzę, moje serce
pęka".
- Satanta , wódz Kiowa
Luther Standing Bear, szef Dakoty 1891.
"Rozmowa nigdy nie zaczęła się od razu ani w
pośpiechu. Nikt nie był szybki z pytaniem, bez względu
na to, jak ważne, i nikt nie był naciskany na
odpowiedź. Przerwa dająca czas na namysł była
naprawdę uprzejmym sposobem rozpoczęcia i prowadzenia
rozmowy. Milczenie miało znaczenie dla Lakotów, a
przyznanie przez niego przestrzeni ciszy mówcy i jego
własnej chwili ciszy przed rozmową odbywało się w
praktyce prawdziwej uprzejmości i szacunku dla zasady,
że "myśl poprzedza mowę". - Stojący
niedźwiedź Luther, wódz Oglala Sioux
"Do ważnego małżeństwa decydował wódz,
wspomagany przez żonę. Ominął pokój fajką, żeby
każdy mógł wspólnie palić. W ten sposób rodziny
zostały publicznie zjednoczone, aby pozbyć się
wszelkich przeszłych lub przyszłych nieporozumień i w
ten sposób stały się "jednością". Wódz
następnie udzielił parze oracji ze swoją radą,
wskazując dobre cechy każdego z nich, a następnie
pogratulował im szczęśliwej przyszłości". -
Mourning Dove [Christine Quintasket], Salish
"Ze wszystkich zwierząt koń jest najlepszym
przyjacielem Indianina , bo bez niego nie mógłby
wyruszyć w dalekie podróże. Koń jest najcenniejszym
majątkiem Indianina . Jeśli Indianin chce coś zyskać,
obiecuje, że jeśli koń mu pomoże, pomaluje to
rodzimym barwnikiem, aby wszyscy mogli zobaczyć, że
pomoc przyszła mu dzięki pomocy konia". -Brave
Buffalo (koniec 19 wieku) Teton Sioux medycyny człowiek
"To nasze rzeczy. Stworzyliśmy go i najlepiej
wiemy, jak go używać i o niego dbać. A teraz go
odzyskamy." - John Pretty na szczycie, Wrona
"Stare indyjskie nauczanie głosiło, że nie wolno
wyrywać wszystkiego, co może tam rosnąć, z miejsca na
ziemi. Można go odciąć, ale nie należy go
wykorzeniać. Drzewa i trawa mają duchy. Cokolwiek z
takiego wzrostu może zniszczyć jakiś dobry Indianin ,
jego czyn dokona się w smutku i modlitwie o przebaczenie
z powodu jego potrzeb." - Wooden Leg (koniec XIX
wieku) Cheyenne
"Dzieci zachęcano do rozwijania ścisłej
dyscypliny i szacunku dla dzielenia się. Kiedy
dziewczyna zbierała swoje pierwsze jagody i wykopywała
pierwsze korzenie, zostały one oddane starszemu, aby
podzieliła się swoim przyszłym sukcesem. Kiedy dziecko
niosło wodę do domu, starszy dawał komplementy,
udając, że smakuje mięso w wodzie noszonej przez
chłopca lub jagody w wodzie dziewczynki. Dziecko było
zachęcane, aby nie było leniwe i rosło prosto jak
młode drzewko". -Mourning Dove [Christine
Quintasket] (1888-1936) Salish
"Z indyjskiego podejścia do życia wyrosła wielka
wolność, intensywny i absorbujący szacunek dla życia,
wzbogacająca wiara w Najwyższą Moc oraz zasady prawdy,
uczciwości, hojności, sprawiedliwości i braterstwa
jako przewodnika w przyziemnych stosunkach". -
Stojący niedźwiedź Luther, wódz Oglala Sioux
"Życie Indianina jest jak skrzydła w powietrzu.
Dlatego zauważasz, że jastrząb wie, jak zdobyć swoją
zdobycz. Taki właśnie jest Indianin . Jastrząb spada
na swoją zdobycz; tak samo Indianin . W swoim
lamentowaniu jest jak zwierzę. Na przykład kojot jest
przebiegły; tak samo jest z Indianinem . Orzeł jest
taki sam. Dlatego Indianin jest zawsze upierzony; jest
krewnym skrzydeł powietrznych". - Czarny Łoś ,
Oglala Sioux Święty Człowiek
"Nie sprzedaje się ziemi, po której chodzą
ludzie". - Szalony Koń , 23 września 1875
Symbole rdzennych Amerykanów, totemy
Symbole rdzennych Amerykanów, totemy i ich znaczenie -
do pobrania w wersji cyfrowej
"Ziemia jest Matką wszystkich ludzi i wszyscy
ludzie powinni mieć do niej równe prawa. Równie dobrze
można by się spodziewać, że rzeka będzie płynąć
do tyłu, tak jak każdy człowiek, który urodził się
jako wolny człowiek, powinien być zadowolony, gdy
zostanie zamknięty i pozbawiony prawa do pójścia tam,
gdzie mu się podoba. - Wódz Józef , Nez Perce
"Kocham tę ziemię i bawoły i nie rozstaję się z
nimi. Chcę, żebyście dobrze zrozumieli, co mówię.
Napisz to na papierze. Słyszę wiele dobrych
przemówień od dżentelmenów, których przysyła nam
Wielki Ojciec, ale oni nigdy nie robią tego, co mówią.
Nie chcę żadnych lóż medycyny (szkoły i kościoły)
w kraju. Chcę, żeby dzieci były wychowywane tak, jak
ja. - Satanta , wódz Kiowa
"Ogrzewało mnie słońce, kołysały mnie wiatry i
chroniły mnie drzewa, jak inne indiańskie niemowlęta.
Mogę wszędzie chodzić z dobrym samopoczuciem." -
Geronimo [Gojathlay], Chiracahua Apache
"Dorośli mężczyźni mogą uczyć się od bardzo
małych dzieci, ponieważ serca małych dzieci są
czyste. Dlatego Wielki Duch może im pokazać wiele
rzeczy, za którymi starsi ludzie tęsknią". -
Czarny Łoś , Oglala Sioux Święty Człowiek
"Kiedy jako dziecko moja matka nauczyła mnie legend
naszego ludu; nauczył mnie słońca i nieba, księżyca
i gwiazd, chmur i burz. Nauczyła mnie także klęczeć i
modlić się do Usen o siłę, zdrowie, mądrość i
ochronę. Nigdy nie modliliśmy się przeciwko
komukolwiek, ale jeśli mieliśmy coś przeciwko komuś,
sami się mściliśmy. Uczono nas, że Usen nie przejmuje
się drobnymi kłótniami mężczyzn." - Geronimo
[Gojathlay], Chiracahua Apache
"Chcę, aby moi ludzie zostali ze mną tutaj.
Wszyscy umarli ożyją ponownie. Ich duchy znów
powrócą do ich ciał. Musimy czekać tutaj, w domach
naszych ojców i być gotowym na spotkanie z nimi na
łonie naszej matki".
- Wovoka, Paiute
Wódz Satanta z plemienia Kiowa.
"Jestem wielkim wodzem wśród mojego ludu.
Jeśli mnie zabijesz, to będzie jak iskra na prerii.
Spowoduje wielki pożar - straszny pożar!" - Wódz
Kiowa Satanta .
"Kiedy człowiek wykonuje pracę, którą wszyscy
podziwiają, mówimy, że jest cudowna; ale kiedy widzimy
zmiany dnia i nocy, słońce, księżyc i gwiazdy na
niebie oraz zmieniające się pory roku na ziemi wraz z
ich dojrzewającymi owocami, każdy musi zdać sobie
sprawę, że jest to dzieło kogoś potężniejszego niż
facet." - Ścigani przez niedźwiedzie,
Santee-Yanktonai Sioux
"Wkrótce ze wschodzącego słońca wyjdzie inny
rodzaj człowieka, jakiego jeszcze nie widziano, który
przyniesie ze sobą księgę i wszystkiego was
nauczy". - Prorok Spokański
"Będziemy znowu żyć; będziemy żyć
ponownie".
- Pieśń taneczna o duchach Comanche
Sarah Winnemucca
"Tradycje naszego ludu przekazywane są z ojca na
syna. Wódz uważany jest za najbardziej uczonego i
przywódcę plemienia. Uważa się jednak, że Doktor ma
więcej inspiracji. Ma być w komunii z duchami. Uzdrawia
chorych przez nałożenie rąk, płatników i zaklęć i
niebiańskie pieśni. Daje nowe życie pacjentowi i
dokonuje najwspanialszych wyczynów w swojej praktyce..
Ubiera się w skóry młodych niewinnych zwierząt,
takich jak jelonek, i przyozdabia się upierzeniem
nieszkodliwych ptaków, takich jak gołąb i
koliber." - Sarah Winnemucca, Paiute
Wszystkie ptaki, nawet tego samego gatunku, nie są takie
same i tak samo jest ze zwierzętami i ludźmi. Powodem,
dla którego Wakan Tanka nie czyni dwóch ptaków,
zwierząt lub ludzi dokładnie takich samych, jest to,
że każdy z nich jest tutaj umieszczony przez
WakanTanka, aby był niezależną indywidualnością i
polegał na sobie. - Strzelec Teton Sioux
Wśród Indian nie było spisanych praw. Obyczaje
przekazywane z pokolenia na pokolenie były jedynymi
prawami, które nimi kierowały. Każdy mógł postąpić
inaczej niż to, co uznano za słuszne, gdyby tak
zdecydował, ale takie czyny sprowadziłyby na niego
napiętnowanie Narodu.. Ten strach przed cenzurą Narodu
działał jak potężny zespół, spajający wszystkich w
jedną społeczną, honorową umowę. - George Copway
(Kah-ge-ga-bowh) Wódz Ojibwa
"Gdzie dzisiaj są Pequot? Gdzie są Narragansett,
Mohican, Pokanoket i wiele innych niegdyś potężnych
plemion naszego ludu? Zniknęli przed chciwością i
uciskiem Białego Człowieka, jak śnieg przed letnim
słońcem". - Szef Tecumseh, Shawnee
"Teren, na którym stoimy, jest ziemią świętą.
To krew naszych przodków". - Główny Plenty Coups,
Crow
"Kiedy Ziemia zachoruje, zwierzęta zaczną znikać,
kiedy to się stanie, Wojownicy Tęczy przyjdą, by je
uratować. " - Wódz Seattle [Seatlh], Wódz
Suquamish
"Jak gładki musi być język białych, skoro
potrafią sprawić, by dobro wyglądało jak złe, a złe
jak dobro". - Od Black Hawka, Sauk
"Kocham krainę krętych wód bardziej niż całą
resztę świata. Człowiek, który nie kochałby grobu
ojca, jest gorszy od dzikiego zwierzęcia". - Wódz
Józef , Nez Perce
"Wszystko dzieli ten sam oddech - bestia, drzewo,
człowiek, powietrze dzieli ducha z całym życiem,
które podtrzymuje". - Wódz Seattle, Wódz
Suquamish
"Zaśpiewaj swoją piosenkę śmierci i umrzyj jak
bohater wracający do domu". - Wódz Tecumseh,
Shawnee
"Siuksowie ściśle wierzą i rozumieją, że
dziecko jest największym darem od Wakan Tanka, w
odpowiedzi na wiele pobożnych modlitw, ofiar i obietnic.
Dlatego dziecko jest uważane za "zesłane przez
Wakan Tankę" przez jakiś element - ??mianowicie
element ludzkiej natury. - Robert Higheagle (początek XX
wieku) Teton Sioux
"Małe dziecko tkwiące w cudownym świecie, wolę
od ich dogmatów wycieczki do naturalnych ogrodów, gdzie
głos Wielkiego Ducha słychać w świergocie ptaków,
falowaniu potężnych wód i słodkim oddechu kwiatów.
Jeśli to jest pogaństwo, to przynajmniej obecnie jestem
poganinem". - Zitkała-Sa
"Podążę tropem białego człowieka. Uczynię go
moim przyjacielem, ale nie zginam się do jego
ciężarów. Będę przebiegły jak kojot. Poproszę go,
aby pomógł mi zrozumieć jego drogi, a potem
przygotuję drogę moim dzieciom i ich dzieciom. Wielki
Duch mi pokazał - nadejdzie dzień, kiedy prześcigną
białego człowieka w jego własnych butach". -
Wiele koni
"Wszystkie rzeczy na świecie to dwie rzeczy. W
naszych umysłach jesteśmy dwoje, dobrzy i źli. Naszymi
oczami widzimy dwie rzeczy, rzeczy, które są
sprawiedliwe i rzeczy, które są brzydkie.. Mamy prawą
rękę, która uderza i czyni zło, a lewą mamy pełną
dobroci, blisko serca. Jedna stopa może nas prowadzić
na złą drogę, druga stopa może nas prowadzić do
dobra. Podobnie jak wszystkie dwie rzeczy, wszystkie
dwie.
- Wódz Orłów (Letakos-Lesa) Pawnee
Chief Red Cloud, 1900.
"Jestem biedny i nagi, ale jestem wodzem narodu.
Nie chcemy bogactw, ale chcemy dobrze szkolić nasze
dzieci. Bogactwo nie przyniesie nam nic dobrego. Nie
mogliśmy zabrać ich ze sobą do innego świata. Nie
chcemy bogactw. Chcemy pokoju i miłości".
- Wódz Czerwonej Chmury (Makhipiya-Luta) Wódz Siuksów.
"Byłem wrogo nastawiony do białego człowieka.
Woleliśmy polowanie niż życie bezczynności w naszych
rezerwatach. Czasami nie mieliśmy dość jedzenia i nie
wolno nam było polować. Chcieliśmy tylko spokoju i
zostania w spokoju. Żołnierze przybyli. zimą. i
zniszczyli nasze wioski. Potem przyszedł Long Hair
(Custer). Powiedzieli, że go zmasakrowaliśmy, ale on
zrobiłby to samo z nami. Naszym pierwszym impulsem była
ucieczka. ale byliśmy tak osaczeni, że musieliśmy
walczyć. Potem żyłem w spokoju, ale rząd nie dał mi
spokoju. Nie wolno mi było milczeć. Byłem zmęczony
walką. Próbowali mnie uwięzić. a żołnierz wbił we
mnie bagnet. Rozmawiałam." - Szalony Koń - Wódz
Siuksów
Wojownik, który miał więcej, niż potrzebował,
wyprawił ucztę. Obszedł się i zaprosił starych i
potrzebujących. Człowiek, który chciał podziękować
jedzeniu - jakiś godny stary szaman lub wojownik -
powiedział: ". patrz na starych, są godni
starości; widzieli swoje dni i sprawdzili się. Z
pomocą Wielkiego Ducha osiągnęli dojrzałą starość.
W tym wieku starzy mogą przewidzieć lub przekazać
wiedzę lub mądrość, cokolwiek to jest; tak jest. Na
końcu jest laska. Ty i twoja rodzina dotrzecie tam,
gdzie jest laska. - Czarny Łoś , Oglala Sioux Święty
Człowiek
"W 1868 wyszli mężczyźni i przynieśli papiery.
Nie mogliśmy ich przeczytać, a oni nie powiedzieli nam
tak naprawdę, co w nich jest. Myśleliśmy, że traktat
ma na celu usunięcie fortów i zaprzestanie walki. Ale
oni chcieli wysłać nam handlarzy na Missouri , ale my
chcieliśmy handlarzy tam, gdzie jesteśmy. Kiedy
dotarłem do Waszyngtonu, Wielki Ojciec wyjaśnił mi,
że tłumacze mnie oszukali. Wszystko, czego chcę, to
słuszne i sprawiedliwe". - Wódz Czerwonej Chmury
(Makhipiya-Luta) Wódz Siuksów, kwiecień 1870
Z Wakan-Tanki, Wielkiej Tajemnicy, pochodzi cała moc. To
właśnie z Wakan-Tanki święty człowiek ma mądrość
i moc uzdrawiania i tworzenia świętych zaklęć.
Człowiek wie, że wszystkie rośliny lecznicze są
dawane przez Wakan-Tanka, dlatego są święte. Tak samo
święty jest bawół , ponieważ jest to dar
Wakan-Tanki. - Żelazko (Maza Blaska Oglala Sioux Chief
"Czy pozwolimy sobie z kolei zniszczyć nas bez
walki, oddamy nasze domy, nasz kraj przekazany nam przez
Wielkiego Ducha, groby naszych zmarłych i wszystko, co
jest nam drogie i święte? Wiem, że będziesz płakać
ze mną: "Nigdy! Nigdy!'" - szef Tecumseh,
Shawnee
"Tradycyjni ludzie z narodów indyjskich
zinterpretowali dwie drogi, które stoją przed rasą o
jasnej karnacji, jako drogę do technologii i drogę do
duchowości. Czujemy, że droga do technologii..
doprowadził współczesne społeczeństwo do zniszczonej
i wypalonej ziemi. Czy to możliwe, że droga do
technologii reprezentuje pęd do zniszczenia, a droga do
duchowości reprezentuje wolniejszą ścieżkę, którą
przebyli tradycyjni tubylcy i teraz ponownie szukają?
Ziemia na tym szlaku nie jest spalona. Trawa wciąż tam
rośnie". - William Commanda, Mamiwinini, Kanada,
1991
"Mam nadzieję, że Wielki Ojciec Niebieski, który
spojrzy na nas z góry, udzieli błogosławieństwa
wszystkim plemionom, abyśmy mogli iść w pokoju i żyć
w pokoju przez wszystkie nasze dni, i że spojrzy z góry
na nasze dzieci i wreszcie unieś nas wysoko nad ziemię;
i aby nasz Ojciec Niebieski patrzył na nasze dzieci jak
na Swoje dzieci, aby wszystkie plemiona mogły być Jego
dziećmi, a kiedy dziś podamy sobie ręce na tej
szerokiej równinie, będziemy mogli na zawsze żyć w
pokoju". - Wódz Czerwonej Chmury (Makhipiya-Luta)
Wódz Siuksów
Wielki Duchu, Wielki Duchu, mój Dziadku, na całej ziemi
twarze żywych istot są takie same. Spójrz na te twarze
niezliczonych dzieci i z dziećmi w ramionach, aby mogły
stawić czoła wiatrom i iść dobrą drogą do dzień
ciszy. - Czarny Łoś , Oglala Sioux Święty Człowiek
"Mój ojcze, złożyłeś obietnice mnie i moim
dzieciom. Gdyby obietnice złożyła osoba bez pozycji,
nie byłbym zaskoczony, widząc, że jego obietnice
zawiodą. Ale wy, którzy jesteście tak wielcy w
bogactwie i mocy; Jestem zdumiony, że nie widzę
spełnienia twoich obietnic!" - Shinguaconse
("Mała Sosna")
"Wiemy, że nasze ziemie stały się teraz bardziej
wartościowe. Biali myślą, że nie znamy ich wartości;
ale wiemy, że ziemia jest wieczna, a nieliczne dobra,
które za nią otrzymujemy, wkrótce się zużyją i
znikną". - Canassatego
"Na początku wszystkich rzeczy mądrość i wiedza
były ze zwierzętami, ponieważ Tirawa, Najwyższy, nie
przemawiał bezpośrednio do człowieka. Wysłał pewne
zwierzęta, aby powiedziały ludziom, że pokazał się
poprzez bestię i że od nich, od gwiazd, słońca i
księżyca człowiek powinien się uczyć... wszystko
mówi o Tirawie. " - Wódz Orłów (Letakos-Lesa)
Pawnee
"Mój Ojcze: minęło dużo czasu, odkąd po raz
pierwszy przybyliśmy na nasze ziemie; i wszyscy nasi
pogrążyli się w swoich grobach. Mieli rozsądek.
Wszyscy jesteśmy młodzi i głupi i nie chcemy robić
niczego, czego by nie aprobowali, gdyby żyli. Boimy
się, że zranimy ich duchy, jeśli sprzedamy nasze
ziemie; i boimy się, że cię obrazimy, jeśli ich nie
sprzedamy. Wprawiło nas to w wielkie zakłopotanie w
myślach, ponieważ radziliśmy sobie między sobą i nie
wiemy, jak możemy rozstać się z naszymi
ziemiami". - Metea, przywódca Potowatami narodu
Illinois
Rośliny rodzime - uzdrawianie natywne
Rośliny rodzime - uzdrawianie natywne. Z naszej półki
z książkami w sklepie Legends' General Store
"Prosisz mnie, żebym orał ziemię. Mam wziąć
nóż i rozerwać pierś mojej matki? A kiedy umrę, nie
zabierze mnie na łono na odpoczynek. - Wovoka, Pajute
Zauważyłeś, że wszystko, co robi Hindus , jest w
kole, a to dlatego, że Siła Świata zawsze działa w
kółko i wszystko próbuje być okrągłe. Niebo jest
okrągłe i słyszałem, że Ziemia jest okrągła jak
piłka, podobnie jak wszystkie gwiazdy. Wiatr w swojej
największej sile wiruje. Ptaki gnieżdżą się w
kręgach, ponieważ ich religia jest tą samą religią,
co nasza.. Nawet pory roku tworzą wielki krąg w ich
zmianach i zawsze wracają tam, gdzie były. Życie
człowieka to krąg od dzieciństwa do dzieciństwa i tak
jest we wszystkim, gdzie porusza się władza. - Czarny
Łoś , Oglala Sioux Święty Człowiek
|