zdjęcie Winnetou tarcza amulet szklarski t.1 tyl Współczesna grafikaPolowanie na bizony Popularna animacja indianina

INDIANIE AMERYKI PŁN. (USA)
* * ORAZ * *

KULTURA INDIAN
zobacz także w Wikipedii: Kultura i Religia Indian USA

Kultura Indian USA
| Religia Indian USA | Mitologie i legendy | Tańce | Totemy | Słynne wypowiedzi znanych Indian | Ceremonie Pueblo "Kachina" | Medycyna | Szamanizm | "Taniec Ducha" | Próby "męki" | Indiańskie symbole, piktogramy i petroglify |

Słynne przemowy znanych Indian


Przemowy Rdzennych Amerykanów - wspaniałe słowa wielkich Indian


Cętkowany Ogon (zwany także jako: "Pstry Ogon"

"Ta wojna nie wybuchła na naszej ziemi, ta wojna została sprowadzona na nas przez dzieci Wielkiego Ojca, którzy przybyli, aby zabrać naszą ziemię bez ceny i którzy na naszej ziemi czynią wiele złych rzeczy. Ta wojna pochodzi z rabunku - z kradzieży naszej ziemi".

- Cętkowany Ogon

"Bycie Indianinem to postawa, stan umysłu, sposób bycia w harmonii ze wszystkimi rzeczami i wszystkimi istotami. Pozwala sercu być dystrybutorem energii na tej planecie; pozwolić uczuciom i wrażliwości określić, dokąd idzie energia; przynosząc ożywienie z Ziemi i Nieba, wkładając je i dając z serca". - Brooke Medicine Eagle

" Amerykański Indianin wywodzi się z ziemi, niezależnie od tego, czy jest to region lasów, równin, pueblo czy mesów. Pasuje do krajobrazu, ponieważ ręka, która ukształtowała kontynent, ukształtowała również człowieka w jego otoczeniu. Kiedyś rósł tak naturalnie jak dzikie słoneczniki, należy tak samo jak bawoły .". - Stojący niedźwiedź Luther, wódz Oglala Sioux

"Przypuszczano, że zagubione duchy krążyły wszędzie w niewidzialnym powietrzu, czekając, aż dzieci je znajdą, jeśli będą szukały wystarczająco długo i cierpliwie. [Duch] zaśpiewał swoją duchową pieśń, aby dziecko mogło je zapamiętać i użyć, wzywając ducha opiekun jako osoba dorosła." - Mourning Dove [Christine Quintasket], Salish

"Pomysł pełnego stroju do przygotowania do bitwy nie wynika z przekonania, że ??doda on zdolności bojowej. Przygotowania są na śmierć, na wypadek gdyby miała być wynikiem konfliktu. Każdy Indianin chce wyglądać jak najlepiej, kiedy idzie na spotkanie z Wielkim Duchem, więc przebieranie się odbywa się, niezależnie od tego, czy w bezpośrednim niebezpieczeństwie jest zbliżająca się bitwa, czy choroba lub rana w czasie pokoju. -Drewniana Noga (koniec XIX wieku) Cheyenne

Jedyne znane zdjęcie wodza Seattle, 1864
Jedyne znane zdjęcie wodza Seattle, 1864

"Nie ma śmierci. Tylko zmiana światów".
- Wódz Seattle [Seatlh], Wódz Suquamish

"My, wielka masa ludzi, myślimy tylko o miłości, jaką żywimy do naszej ziemi, kochamy ziemię, na której się wychowaliśmy. Nigdy nie odpuścimy naszej ziemi, puszczenie jej będzie jak odrzucenie (naszej) matki, która (nas) urodziła".
- List od Aitooweyah do Johna Rossa, naczelnego dowódcy Cherokee .

"Kiedy biała armia walczy z Indianami i wygrywa, nazywa się to wielkim zwycięstwem, ale jeśli przegrają, nazywa się to masakrą".
- Chiksika, Shawnee

"Jeśli porozmawiasz ze zwierzętami, one porozmawiają z tobą i poznacie się nawzajem. Jeśli z nimi nie porozmawiasz, nie poznasz ich, a czego nie wiesz, będziesz się bać. To, czego się boi, niszczy się". - Wódz Dan George, Tsleil-Waututh Nation, Kolumbia Brytyjska, Kanada

Domy i styl życia rdzennych Amerykanów
"Mamy teraz pożegnać się i życzliwie pożegnać z naszą ojczyzną, krajem, który Wielki Duch dał naszym Ojcom, jesteśmy w przededniu opuszczenia tego kraju, który nas zrodził, z żalem jesteśmy zmuszani przez białych człowieku, aby porzucić sceny naszego dzieciństwa. żegnamy się z tym i wszystkim, co nam drogie." - Charles Hicks, Tsalagi ( Cherokee ) wiceprzewodniczący przemawiający o Szlaku Łez , 4 listopada 1838 r.

"Kiedy nadejdzie czas śmierci, nie bądźcie jak ci, których serca przepełnia strach przed śmiercią, więc kiedy nadejdzie ich czas, płaczą i modlą się o trochę więcej czasu, aby ponownie przeżyć swoje życie w inny sposób. Zaśpiewaj swoją pieśń śmierci i umrzyj jak bohater wracający do domu. - Wódz Aupumut w 1725, Mohikanin.

"Ziemia jest święta. Te słowa są rdzeniem twojej istoty. Ziemia jest naszą matką, rzeki naszą krwią. Zabierz naszą ziemię i umrzemy. Oznacza to, że Indianin w nas umiera". - Mary Chrobrego Ptaka, Lakota

"Nauczyliśmy się być cierpliwymi obserwatorami jak sowa. Sprytu nauczyliśmy się od wrony, a odwagi od sójki, która zaatakuje dziesięciokrotnie większą sowę, by wypędzić ją z jej terytorium. Ale przede wszystkim z powodu jej nieposkromionego ducha umieścili sikorę". - Tom Brown, Jr., Tropiciel

"Widziałem, że w każdym wielkim przedsięwzięciu nie wystarczy, aby człowiek polegał po prostu na sobie". - Samotny Człowiek (Isna-la-wica), Teton Sioux

"Kiedyś byłem w Victorii i zobaczyłem bardzo duży dom. Powiedzieli mi, że to bank i że biali ludzie umieszczają tam swoje pieniądze, aby się nimi zająć, i że po pewnym czasie odzyskują je z odsetkami. Jesteśmy Indianami i nie mamy takiego banku; ale kiedy mamy dużo pieniędzy lub koców, oddajemy je innym wodzom i ludziom, a oni z czasem zwracają je z zainteresowaniem, a nasze serca czują się dobrze. Naszym sposobem dawania jest nasz bank." - Wódz Maquinna, Nootka

"Ponownie myślę o moich małych przygodach
Moje lęki, te małe, które wydawały się tak wielkie
Dla wszystkich ważnych rzeczy, które musiałem zdobyć i osiągnąć
A jednak jest tylko jedna wielka rzecz
Jedyne,
aby przeżyć, by zobaczyć wielki dzień, który wschodzi
I światło, które wypełnia świat".

- Nieznany Eskimos

Czy wiedziałeś ..?

Niezliczone indyjskie słowa stały się częścią języka angielskiego. Tylko kilka z nich to: grill, kanibal, karibu, wiewiórka, czekolada, kuguar, hamak, huragan, mahoń, łoś, opos, ziemniak, skunks, dynia, zjeżdżalnia i świstak.

"Musimy chronić lasy dla naszych dzieci, wnuków i jeszcze nienarodzonych dzieci. Musimy chronić lasy dla tych, którzy nie potrafią mówić za siebie, takich jak ptaki, zwierzęta, ryby i drzewa". - Qwatsinas (wódz dziedziczny Edward Moody), naród Nuxalk

"Bracie, mówisz, że jest tylko jeden sposób oddawania czci i służenia Wielkiemu Duchowi. Jeśli jest tylko jedna religia, to dlaczego wy biali tak bardzo się w niej różnicie? Dlaczego nie wszyscy się zgodzili, skoro wszyscy możecie czytać Księgę? - Sogoyewapha, "Czerwona kurtka", Seneca

"Nasza ziemia jest dla nas wszystkim. Powiem ci jedną z rzeczy, które pamiętamy na naszej ziemi. Pamiętamy, że nasi dziadkowie zapłacili za to - życiem". - John Drewniana Noga, Cheyenne

"Wszystko na ziemi ma swój cel, każda choroba, zioło, aby ją wyleczyć, a każda osoba misja. To jest indyjska teoria istnienia". - Mourning Dove [Christine Quintasket] (1888-1936) Salish

Szalony Koń
Wiadomo, że Crazy Horse nie lubił, gdy robiono mu zdjęcie, jednak ten szkic wykonany w 1934 roku przez misjonarza mormońskiego podczas wywiadu z jednym z członków rodziny Crazy Horse jest podobno dokładny.
Zdjęcie dzięki uprzejmości Wikipedii.

"Na cierpienie ponad cierpienie: Czerwony Naród powstanie i będzie błogosławieństwem dla chorego świata. Świat wypełniony złamanymi obietnicami, egoizmem i separacją. Świat znów tęskni za światłem. Widzę czas Siedmiu Pokoleń, kiedy wszystkie barwy ludzkości zgromadzą się pod Świętym Drzewem Życia, a cała Ziemia znów stanie się jednym kołem. W tym dniu wśród Lakotów będą tacy, którzy przyniosą wiedzę i zrozumienie jedności między wszystkimi żywymi istotami, a młodzi biali przyjdą do tych z mojego ludu i poproszą o tę mądrość. Pozdrawiam światło w twoich oczach, gdzie mieszka cały Wszechświat. Bo kiedy jesteś w tym centrum w tobie, a ja jestem tym miejscem we mnie, będziemy jednością". - Szalony Koń , Oglala Sioux Szef
(To oświadczenie zostało zaczerpnięte od Szalonego Konia, gdy po raz ostatni siedział paląc Świętą Fajkę z Siedzącym Bykiem , cztery dni przed zamachem.)

"Potrzebna jest bardzo wielka wizja, a człowiek, który ją ma, musi podążać za nią, gdy orzeł szuka najgłębszego błękitu nieba".
- Szalony Koń , Wódz Siuksów

"Przejedziemy obok ciebie bez walki, jeśli nam pozwolisz, ale i tak jedziemy obok ciebie!" - Ostrzeżenie Wodza Józefa dla obrońców Fortu Fizzle w Montanie .

"Za każdym razem, gdy biały człowiek będzie traktował Indian tak, jak traktują się nawzajem, nie będziemy mieli więcej wojen. Wszyscy będziemy jednakowi - braćmi jednego ojca i drugiego, z jednym niebem nad nami, jednym krajem wokół nas i jednym rządem dla wszystkich. - Wódz Józef , Nez Perce

"Jestem czerwonym człowiekiem. Gdyby Wielki Duch chciał, żebym był białym człowiekiem, to przede wszystkim uczyniłby mnie takim. Włożył w Twoje serce pewne życzenia i plany, w moim sercu inne, odmienne pragnienia. Każdy człowiek jest dobry w jego oczach. Orły nie muszą być wronami. Jesteśmy biedni. ale jesteśmy wolni. Żaden biały człowiek nie kontroluje naszych kroków. Jeśli musimy umrzeć. umrzemy broniąc naszych praw." - Siedzący Byk , Hunkpapa Sioux

- Słyszałem, że zamierzasz nas osiedlić w rezerwacie w pobliżu gór. Nie chcę się osiedlać. Uwielbiam wędrować po preriach. Czuję się tam wolny i szczęśliwy, ale kiedy się uspokoimy, bledniemy i umieramy".
- Satanta , wódz Kiowa

Wódz Józef, Nez Perce
Wódz Józef, Nez Perce.

"Jeśli biały człowiek chce żyć w pokoju z Indianinem , może żyć w pokoju...Traktuj wszystkich ludzi jednakowo. Daj im wszystkim to samo prawo. Daj im wszystkim równą szansę na życie i rozwój. Wszyscy ludzie zostali stworzeni przez tego samego Wielkiego Wodza Duchów. Wszyscy są braćmi. Ziemia jest matką wszystkich ludzi i wszyscy ludzie powinni mieć do niej równe prawa...Pozwólcie mi być wolnym człowiekiem, wolnym do podróżowania, wolnym do zatrzymania się, wolnym do pracy, wolnym do handlu..gdzie sam wybieram Nauczyciele, swobodnie podążać za religią moich ojców, swobodnie myśleć, mówić i działać dla siebie, a ja będę przestrzegać każdego prawa lub poddawać się karze". - Wódz Józef , Nez Perce

"Gdybym dzisiaj miał młody umysł do kierowania, aby rozpocząć podróż życia i stanął w obliczu obowiązku wyboru między naturalną drogą moich przodków a. obecną drogą cywilizacji, zrobiłbym to dla jej dobrostanu, bez wahania postaw stopy tego dziecka na drodze moich przodków. Wychowałbym go na Indianina !" - Tom Brown, Jr., Tropiciel

"Wielki Duch jest we wszystkim. Jest w powietrzu, którym oddychamy. Wielki Duch jest naszym Ojcem, ale Ziemia jest naszą Matką. Ona nas karmi...To, co włożyliśmy w ziemię, wraca do nas." - Big Thunder (Bedagi) Wabanaki Algonquin

"Takie słowa dał mój pradziadek przez Mistrza Życia: "W pewnym momencie przyjdzie do was nieznajomy, mówiący językiem, którego nie rozumiecie. Będzie próbował kupić od ciebie ziemię, ale jej nie sprzedawaj; zachowajcie ją na dziedzictwo waszym dzieciom". - Aseenewub, Czerwone Jezioro Ojibwa

"Mój synu, jesteś teraz ciałem z naszego ciała i kością z naszej kości. Przez odprawioną tego dnia ceremonię każda kropla białej krwi została zmyta z twoich żył; zostałeś zabrany do narodu Shawnee." - Black Fish, Shawnee, wspominając adopcję Daniela Boone'a w 1778 roku do plemienia

Talawiqpiki Kachina
Talawiqpiki Kachina

"Kiedy jestem za stary i słaby, aby podążać za swoimi owcami lub uprawiać kukurydzę, planuję usiąść w domu, wyrzeźbić lalki Kachina i opowiedzieć moim siostrzeńcom i siostrzenicom historię mojego życia. Wtedy chcę zostać pochowany w Hopi sposób. Może mój chłopak ubierze mnie w strój oficera specjalnego, założy mi na szyję kilka koralików, włoży mi do ręki paho i trochę świętej mąki kukurydzianej, a do uszu przymocuje inkrustowany turkus. Jeśli chce wsadzić mnie do trumny, może to zrobić, ale musi zostawić otwartą pokrywę, położyć jedzenie w pobliżu i postawić grobową drabinę, abym mógł się wydostać. Pośpieszę do moich bliskich, ale wrócę z dobrymi deszczami i zatańczę jako Katcina na placu z moimi przodkami." - Don Talayesva (koniec XIX wieku) szef klanu Hopi Sun

"Czym jest życie? To błysk świetlika w nocy. To oddech bawoła w zimie. To mały cień, który biegnie po trawie i gubi się w zachodzie słońca". - Crowfoot, Blackfoot wojownik i orator

"Urodziłem się na prerii, gdzie wiał wiatr i nic nie mogło załamać światła słońca. Urodziłem się tam, gdzie nie było ogrodzeń i gdzie wszystko oddychało swobodnie. Znam każdy strumień i każdy las między Rio Grande a Arkansas. Polowałem na ten kraj. Żyłem jak moi ojcowie przede mną i jak oni żyłem szczęśliwie". - Dziesięć Niedźwiedzi [Parra-wa-samem] (koniec XIX wieku) Yamparethka Comanche Chief

"Nie widzę delegacji dla Czterech Nogi. Nie widzę miejsca dla Orłów. Zapominamy i uważamy się za lepszych. Ale jesteśmy przecież tylko częścią Kreacji. I musimy rozważyć, aby zrozumieć, gdzie jesteśmy. A my stoimy gdzieś pomiędzy górą a Mrówką. Gdzieś i tylko tam jako nieodłączna część Stworzenia". - Wódz Oren Lyons, Oneida w przemówieniu do Organizacji Pozarządowych ONZ, Genewa, Szwajcaria, 1977

"Dawno temu ta ziemia należała do naszych ojców, ale kiedy idę nad rzekę, widzę na jej brzegach obozy żołnierzy. Ci żołnierze ścinają moje drewno, zabijają mojego bawoła, a kiedy to widzę, moje serce pęka".
- Satanta , wódz Kiowa

Stojący niedźwiedź Luther, wódz Dakoty 1891
Luther Standing Bear, szef Dakoty 1891.

"Rozmowa nigdy nie zaczęła się od razu ani w pośpiechu. Nikt nie był szybki z pytaniem, bez względu na to, jak ważne, i nikt nie był naciskany na odpowiedź. Przerwa dająca czas na namysł była naprawdę uprzejmym sposobem rozpoczęcia i prowadzenia rozmowy. Milczenie miało znaczenie dla Lakotów, a przyznanie przez niego przestrzeni ciszy mówcy i jego własnej chwili ciszy przed rozmową odbywało się w praktyce prawdziwej uprzejmości i szacunku dla zasady, że "myśl poprzedza mowę". - Stojący niedźwiedź Luther, wódz Oglala Sioux

"Do ważnego małżeństwa decydował wódz, wspomagany przez żonę. Ominął pokój fajką, żeby każdy mógł wspólnie palić. W ten sposób rodziny zostały publicznie zjednoczone, aby pozbyć się wszelkich przeszłych lub przyszłych nieporozumień i w ten sposób stały się "jednością". Wódz następnie udzielił parze oracji ze swoją radą, wskazując dobre cechy każdego z nich, a następnie pogratulował im szczęśliwej przyszłości". - Mourning Dove [Christine Quintasket], Salish

"Ze wszystkich zwierząt koń jest najlepszym przyjacielem Indianina , bo bez niego nie mógłby wyruszyć w dalekie podróże. Koń jest najcenniejszym majątkiem Indianina . Jeśli Indianin chce coś zyskać, obiecuje, że jeśli koń mu pomoże, pomaluje to rodzimym barwnikiem, aby wszyscy mogli zobaczyć, że pomoc przyszła mu dzięki pomocy konia". -Brave Buffalo (koniec 19 wieku) Teton Sioux medycyny człowiek

"To nasze rzeczy. Stworzyliśmy go i najlepiej wiemy, jak go używać i o niego dbać. A teraz go odzyskamy." - John Pretty na szczycie, Wrona

"Stare indyjskie nauczanie głosiło, że nie wolno wyrywać wszystkiego, co może tam rosnąć, z miejsca na ziemi. Można go odciąć, ale nie należy go wykorzeniać. Drzewa i trawa mają duchy. Cokolwiek z takiego wzrostu może zniszczyć jakiś dobry Indianin , jego czyn dokona się w smutku i modlitwie o przebaczenie z powodu jego potrzeb." - Wooden Leg (koniec XIX wieku) Cheyenne

"Dzieci zachęcano do rozwijania ścisłej dyscypliny i szacunku dla dzielenia się. Kiedy dziewczyna zbierała swoje pierwsze jagody i wykopywała pierwsze korzenie, zostały one oddane starszemu, aby podzieliła się swoim przyszłym sukcesem. Kiedy dziecko niosło wodę do domu, starszy dawał komplementy, udając, że smakuje mięso w wodzie noszonej przez chłopca lub jagody w wodzie dziewczynki. Dziecko było zachęcane, aby nie było leniwe i rosło prosto jak młode drzewko". -Mourning Dove [Christine Quintasket] (1888-1936) Salish

"Z indyjskiego podejścia do życia wyrosła wielka wolność, intensywny i absorbujący szacunek dla życia, wzbogacająca wiara w Najwyższą Moc oraz zasady prawdy, uczciwości, hojności, sprawiedliwości i braterstwa jako przewodnika w przyziemnych stosunkach". - Stojący niedźwiedź Luther, wódz Oglala Sioux

"Życie Indianina jest jak skrzydła w powietrzu. Dlatego zauważasz, że jastrząb wie, jak zdobyć swoją zdobycz. Taki właśnie jest Indianin . Jastrząb spada na swoją zdobycz; tak samo Indianin . W swoim lamentowaniu jest jak zwierzę. Na przykład kojot jest przebiegły; tak samo jest z Indianinem . Orzeł jest taki sam. Dlatego Indianin jest zawsze upierzony; jest krewnym skrzydeł powietrznych". - Czarny Łoś , Oglala Sioux Święty Człowiek

"Nie sprzedaje się ziemi, po której chodzą ludzie". - Szalony Koń , 23 września 1875

Symbole rdzennych Amerykanów, totemy
Symbole rdzennych Amerykanów, totemy i ich znaczenie - do pobrania w wersji cyfrowej

"Ziemia jest Matką wszystkich ludzi i wszyscy ludzie powinni mieć do niej równe prawa. Równie dobrze można by się spodziewać, że rzeka będzie płynąć do tyłu, tak jak każdy człowiek, który urodził się jako wolny człowiek, powinien być zadowolony, gdy zostanie zamknięty i pozbawiony prawa do pójścia tam, gdzie mu się podoba. - Wódz Józef , Nez Perce

"Kocham tę ziemię i bawoły i nie rozstaję się z nimi. Chcę, żebyście dobrze zrozumieli, co mówię. Napisz to na papierze. Słyszę wiele dobrych przemówień od dżentelmenów, których przysyła nam Wielki Ojciec, ale oni nigdy nie robią tego, co mówią. Nie chcę żadnych lóż medycyny (szkoły i kościoły) w kraju. Chcę, żeby dzieci były wychowywane tak, jak ja. - Satanta , wódz Kiowa

"Ogrzewało mnie słońce, kołysały mnie wiatry i chroniły mnie drzewa, jak inne indiańskie niemowlęta. Mogę wszędzie chodzić z dobrym samopoczuciem." - Geronimo [Gojathlay], Chiracahua Apache

"Dorośli mężczyźni mogą uczyć się od bardzo małych dzieci, ponieważ serca małych dzieci są czyste. Dlatego Wielki Duch może im pokazać wiele rzeczy, za którymi starsi ludzie tęsknią". - Czarny Łoś , Oglala Sioux Święty Człowiek

"Kiedy jako dziecko moja matka nauczyła mnie legend naszego ludu; nauczył mnie słońca i nieba, księżyca i gwiazd, chmur i burz. Nauczyła mnie także klęczeć i modlić się do Usen o siłę, zdrowie, mądrość i ochronę. Nigdy nie modliliśmy się przeciwko komukolwiek, ale jeśli mieliśmy coś przeciwko komuś, sami się mściliśmy. Uczono nas, że Usen nie przejmuje się drobnymi kłótniami mężczyzn." - Geronimo [Gojathlay], Chiracahua Apache

"Chcę, aby moi ludzie zostali ze mną tutaj. Wszyscy umarli ożyją ponownie. Ich duchy znów powrócą do ich ciał. Musimy czekać tutaj, w domach naszych ojców i być gotowym na spotkanie z nimi na łonie naszej matki".
- Wovoka, Paiute

Wódz Satanta z plemienia Kiowa.
Wódz Satanta z plemienia Kiowa.

"Jestem wielkim wodzem wśród mojego ludu. Jeśli mnie zabijesz, to będzie jak iskra na prerii. Spowoduje wielki pożar - straszny pożar!" - Wódz Kiowa Satanta .

"Kiedy człowiek wykonuje pracę, którą wszyscy podziwiają, mówimy, że jest cudowna; ale kiedy widzimy zmiany dnia i nocy, słońce, księżyc i gwiazdy na niebie oraz zmieniające się pory roku na ziemi wraz z ich dojrzewającymi owocami, każdy musi zdać sobie sprawę, że jest to dzieło kogoś potężniejszego niż facet." - Ścigani przez niedźwiedzie, Santee-Yanktonai Sioux

"Wkrótce ze wschodzącego słońca wyjdzie inny rodzaj człowieka, jakiego jeszcze nie widziano, który przyniesie ze sobą księgę i wszystkiego was nauczy". - Prorok Spokański

"Będziemy znowu żyć; będziemy żyć ponownie".
- Pieśń taneczna o duchach Comanche

Sarah Winnemucca
Sarah Winnemucca

"Tradycje naszego ludu przekazywane są z ojca na syna. Wódz uważany jest za najbardziej uczonego i przywódcę plemienia. Uważa się jednak, że Doktor ma więcej inspiracji. Ma być w komunii z duchami. Uzdrawia chorych przez nałożenie rąk, płatników i zaklęć i niebiańskie pieśni. Daje nowe życie pacjentowi i dokonuje najwspanialszych wyczynów w swojej praktyce.. Ubiera się w skóry młodych niewinnych zwierząt, takich jak jelonek, i przyozdabia się upierzeniem nieszkodliwych ptaków, takich jak gołąb i koliber." - Sarah Winnemucca, Paiute

Wszystkie ptaki, nawet tego samego gatunku, nie są takie same i tak samo jest ze zwierzętami i ludźmi. Powodem, dla którego Wakan Tanka nie czyni dwóch ptaków, zwierząt lub ludzi dokładnie takich samych, jest to, że każdy z nich jest tutaj umieszczony przez WakanTanka, aby był niezależną indywidualnością i polegał na sobie. - Strzelec Teton Sioux

Wśród Indian nie było spisanych praw. Obyczaje przekazywane z pokolenia na pokolenie były jedynymi prawami, które nimi kierowały. Każdy mógł postąpić inaczej niż to, co uznano za słuszne, gdyby tak zdecydował, ale takie czyny sprowadziłyby na niego napiętnowanie Narodu.. Ten strach przed cenzurą Narodu działał jak potężny zespół, spajający wszystkich w jedną społeczną, honorową umowę. - George Copway (Kah-ge-ga-bowh) Wódz Ojibwa

"Gdzie dzisiaj są Pequot? Gdzie są Narragansett, Mohican, Pokanoket i wiele innych niegdyś potężnych plemion naszego ludu? Zniknęli przed chciwością i uciskiem Białego Człowieka, jak śnieg przed letnim słońcem". - Szef Tecumseh, Shawnee

"Teren, na którym stoimy, jest ziemią świętą. To krew naszych przodków". - Główny Plenty Coups, Crow

"Kiedy Ziemia zachoruje, zwierzęta zaczną znikać, kiedy to się stanie, Wojownicy Tęczy przyjdą, by je uratować. " - Wódz Seattle [Seatlh], Wódz Suquamish

"Jak gładki musi być język białych, skoro potrafią sprawić, by dobro wyglądało jak złe, a złe jak dobro". - Od Black Hawka, Sauk

"Kocham krainę krętych wód bardziej niż całą resztę świata. Człowiek, który nie kochałby grobu ojca, jest gorszy od dzikiego zwierzęcia". - Wódz Józef , Nez Perce

"Wszystko dzieli ten sam oddech - bestia, drzewo, człowiek, powietrze dzieli ducha z całym życiem, które podtrzymuje". - Wódz Seattle, Wódz Suquamish

"Zaśpiewaj swoją piosenkę śmierci i umrzyj jak bohater wracający do domu". - Wódz Tecumseh, Shawnee

"Siuksowie ściśle wierzą i rozumieją, że dziecko jest największym darem od Wakan Tanka, w odpowiedzi na wiele pobożnych modlitw, ofiar i obietnic. Dlatego dziecko jest uważane za "zesłane przez Wakan Tankę" przez jakiś element - ??mianowicie element ludzkiej natury. - Robert Higheagle (początek XX wieku) Teton Sioux

"Małe dziecko tkwiące w cudownym świecie, wolę od ich dogmatów wycieczki do naturalnych ogrodów, gdzie głos Wielkiego Ducha słychać w świergocie ptaków, falowaniu potężnych wód i słodkim oddechu kwiatów. Jeśli to jest pogaństwo, to przynajmniej obecnie jestem poganinem". - Zitkała-Sa

"Podążę tropem białego człowieka. Uczynię go moim przyjacielem, ale nie zginam się do jego ciężarów. Będę przebiegły jak kojot. Poproszę go, aby pomógł mi zrozumieć jego drogi, a potem przygotuję drogę moim dzieciom i ich dzieciom. Wielki Duch mi pokazał - nadejdzie dzień, kiedy prześcigną białego człowieka w jego własnych butach". - Wiele koni

"Wszystkie rzeczy na świecie to dwie rzeczy. W naszych umysłach jesteśmy dwoje, dobrzy i źli. Naszymi oczami widzimy dwie rzeczy, rzeczy, które są sprawiedliwe i rzeczy, które są brzydkie.. Mamy prawą rękę, która uderza i czyni zło, a lewą mamy pełną dobroci, blisko serca. Jedna stopa może nas prowadzić na złą drogę, druga stopa może nas prowadzić do dobra. Podobnie jak wszystkie dwie rzeczy, wszystkie dwie.
- Wódz Orłów (Letakos-Lesa) Pawnee

Wódz Czerwona Chmura, 1900
Chief Red Cloud, 1900.

"Jestem biedny i nagi, ale jestem wodzem narodu. Nie chcemy bogactw, ale chcemy dobrze szkolić nasze dzieci. Bogactwo nie przyniesie nam nic dobrego. Nie mogliśmy zabrać ich ze sobą do innego świata. Nie chcemy bogactw. Chcemy pokoju i miłości".
- Wódz Czerwonej Chmury (Makhipiya-Luta) Wódz Siuksów.

"Byłem wrogo nastawiony do białego człowieka. Woleliśmy polowanie niż życie bezczynności w naszych rezerwatach. Czasami nie mieliśmy dość jedzenia i nie wolno nam było polować. Chcieliśmy tylko spokoju i zostania w spokoju. Żołnierze przybyli. zimą. i zniszczyli nasze wioski. Potem przyszedł Long Hair (Custer). Powiedzieli, że go zmasakrowaliśmy, ale on zrobiłby to samo z nami. Naszym pierwszym impulsem była ucieczka. ale byliśmy tak osaczeni, że musieliśmy walczyć. Potem żyłem w spokoju, ale rząd nie dał mi spokoju. Nie wolno mi było milczeć. Byłem zmęczony walką. Próbowali mnie uwięzić. a żołnierz wbił we mnie bagnet. Rozmawiałam." - Szalony Koń - Wódz Siuksów

Wojownik, który miał więcej, niż potrzebował, wyprawił ucztę. Obszedł się i zaprosił starych i potrzebujących. Człowiek, który chciał podziękować jedzeniu - jakiś godny stary szaman lub wojownik - powiedział: ". patrz na starych, są godni starości; widzieli swoje dni i sprawdzili się. Z pomocą Wielkiego Ducha osiągnęli dojrzałą starość. W tym wieku starzy mogą przewidzieć lub przekazać wiedzę lub mądrość, cokolwiek to jest; tak jest. Na końcu jest laska. Ty i twoja rodzina dotrzecie tam, gdzie jest laska. - Czarny Łoś , Oglala Sioux Święty Człowiek

"W 1868 wyszli mężczyźni i przynieśli papiery. Nie mogliśmy ich przeczytać, a oni nie powiedzieli nam tak naprawdę, co w nich jest. Myśleliśmy, że traktat ma na celu usunięcie fortów i zaprzestanie walki. Ale oni chcieli wysłać nam handlarzy na Missouri , ale my chcieliśmy handlarzy tam, gdzie jesteśmy. Kiedy dotarłem do Waszyngtonu, Wielki Ojciec wyjaśnił mi, że tłumacze mnie oszukali. Wszystko, czego chcę, to słuszne i sprawiedliwe". - Wódz Czerwonej Chmury (Makhipiya-Luta) Wódz Siuksów, kwiecień 1870

Z Wakan-Tanki, Wielkiej Tajemnicy, pochodzi cała moc. To właśnie z Wakan-Tanki święty człowiek ma mądrość i moc uzdrawiania i tworzenia świętych zaklęć. Człowiek wie, że wszystkie rośliny lecznicze są dawane przez Wakan-Tanka, dlatego są święte. Tak samo święty jest bawół , ponieważ jest to dar Wakan-Tanki. - Żelazko (Maza Blaska Oglala Sioux Chief

"Czy pozwolimy sobie z kolei zniszczyć nas bez walki, oddamy nasze domy, nasz kraj przekazany nam przez Wielkiego Ducha, groby naszych zmarłych i wszystko, co jest nam drogie i święte? Wiem, że będziesz płakać ze mną: "Nigdy! Nigdy!'" - szef Tecumseh, Shawnee

"Tradycyjni ludzie z narodów indyjskich zinterpretowali dwie drogi, które stoją przed rasą o jasnej karnacji, jako drogę do technologii i drogę do duchowości. Czujemy, że droga do technologii.. doprowadził współczesne społeczeństwo do zniszczonej i wypalonej ziemi. Czy to możliwe, że droga do technologii reprezentuje pęd do zniszczenia, a droga do duchowości reprezentuje wolniejszą ścieżkę, którą przebyli tradycyjni tubylcy i teraz ponownie szukają? Ziemia na tym szlaku nie jest spalona. Trawa wciąż tam rośnie". - William Commanda, Mamiwinini, Kanada, 1991

"Mam nadzieję, że Wielki Ojciec Niebieski, który spojrzy na nas z góry, udzieli błogosławieństwa wszystkim plemionom, abyśmy mogli iść w pokoju i żyć w pokoju przez wszystkie nasze dni, i że spojrzy z góry na nasze dzieci i wreszcie unieś nas wysoko nad ziemię; i aby nasz Ojciec Niebieski patrzył na nasze dzieci jak na Swoje dzieci, aby wszystkie plemiona mogły być Jego dziećmi, a kiedy dziś podamy sobie ręce na tej szerokiej równinie, będziemy mogli na zawsze żyć w pokoju". - Wódz Czerwonej Chmury (Makhipiya-Luta) Wódz Siuksów

Wielki Duchu, Wielki Duchu, mój Dziadku, na całej ziemi twarze żywych istot są takie same. Spójrz na te twarze niezliczonych dzieci i z dziećmi w ramionach, aby mogły stawić czoła wiatrom i iść dobrą drogą do dzień ciszy. - Czarny Łoś , Oglala Sioux Święty Człowiek

"Mój ojcze, złożyłeś obietnice mnie i moim dzieciom. Gdyby obietnice złożyła osoba bez pozycji, nie byłbym zaskoczony, widząc, że jego obietnice zawiodą. Ale wy, którzy jesteście tak wielcy w bogactwie i mocy; Jestem zdumiony, że nie widzę spełnienia twoich obietnic!" - Shinguaconse ("Mała Sosna")

"Wiemy, że nasze ziemie stały się teraz bardziej wartościowe. Biali myślą, że nie znamy ich wartości; ale wiemy, że ziemia jest wieczna, a nieliczne dobra, które za nią otrzymujemy, wkrótce się zużyją i znikną". - Canassatego

"Na początku wszystkich rzeczy mądrość i wiedza były ze zwierzętami, ponieważ Tirawa, Najwyższy, nie przemawiał bezpośrednio do człowieka. Wysłał pewne zwierzęta, aby powiedziały ludziom, że pokazał się poprzez bestię i że od nich, od gwiazd, słońca i księżyca człowiek powinien się uczyć... wszystko mówi o Tirawie. " - Wódz Orłów (Letakos-Lesa) Pawnee

"Mój Ojcze: minęło dużo czasu, odkąd po raz pierwszy przybyliśmy na nasze ziemie; i wszyscy nasi pogrążyli się w swoich grobach. Mieli rozsądek. Wszyscy jesteśmy młodzi i głupi i nie chcemy robić niczego, czego by nie aprobowali, gdyby żyli. Boimy się, że zranimy ich duchy, jeśli sprzedamy nasze ziemie; i boimy się, że cię obrazimy, jeśli ich nie sprzedamy. Wprawiło nas to w wielkie zakłopotanie w myślach, ponieważ radziliśmy sobie między sobą i nie wiemy, jak możemy rozstać się z naszymi ziemiami". - Metea, przywódca Potowatami narodu Illinois

Rośliny rodzime - uzdrawianie natywne
Rośliny rodzime - uzdrawianie natywne. Z naszej półki z książkami w sklepie Legends' General Store

"Prosisz mnie, żebym orał ziemię. Mam wziąć nóż i rozerwać pierś mojej matki? A kiedy umrę, nie zabierze mnie na łono na odpoczynek. - Wovoka, Pajute

Zauważyłeś, że wszystko, co robi Hindus , jest w kole, a to dlatego, że Siła Świata zawsze działa w kółko i wszystko próbuje być okrągłe. Niebo jest okrągłe i słyszałem, że Ziemia jest okrągła jak piłka, podobnie jak wszystkie gwiazdy. Wiatr w swojej największej sile wiruje. Ptaki gnieżdżą się w kręgach, ponieważ ich religia jest tą samą religią, co nasza.. Nawet pory roku tworzą wielki krąg w ich zmianach i zawsze wracają tam, gdzie były. Życie człowieka to krąg od dzieciństwa do dzieciństwa i tak jest we wszystkim, gdzie porusza się władza. - Czarny Łoś , Oglala Sioux Święty Człowiek