INDIANIE
AMERYKI PŁN. (USA)
* * ORAZ * *
KULTURA
INDIAN
zobacz także w Wikipedii: Kultura i
Religia Indian USA
Kultura
Indian USA
| Religia
Indian USA | Mitologie
i legendy | Tańce | Totemy | Słynne
wypowiedzi znanych Indian
| Ceremonie Pueblo "Kachina" | Medycyna | Szamanizm | "Taniec
Ducha" |
Próby "męki" | Indiańskie
symbole, piktogramy i petroglify |
"Kachina", ceremonie Indian Pueblo
Duch
będący w wierzeniach religijnych zachodnich indian Pueblo
zwany Kachina jest centralnym tematem w wielu kulturach
indian zamieszkujących te tereny, w tym w indian Hopi
i Tewa
Village w rezerwacie Hopi w Arizonie
oraz indian plemion Zuni,
Acoma
i Laguna
Pueblo w Nowym
Meksyku. W kulturze Hopi i Pueblo istnieje ponad 400 różnych katinów, które różnią się w zależności od społeczności pueblo. Kachinas wyrażane są na trzy różne sposoby - duchowe lub nadprzyrodzone bóstwa; zamaskowani tancerze reprezentujący kachinów na ceremoniach religijnych; i lalki kachina lub rzeźby. Pochodzenie kachina nie jest do końca znane, ale zgodnie z ustnymi tradycjami Hopi, te w większości życzliwe istoty duchowe przybyły z podziemi wraz z ludem Hopi. Wyłonili się z ziemi w pobliżu wiosek, w których Hopi nadal mieszkają. Kachinowie uczyli ludzi, jak wytwarzać narzędzia, polować, leczyć choroby i żyć z ziemi, zbierając rośliny i zioła oraz sadząc zboże. Swoimi
potężnymi ceremoniami tanecznymi kachini sprowadzili
deszcz na kukurydzę, fasolę i kabaczek, pomogli ludziom
zbudować kwitnące społeczności, poprowadzili ich w
okazaniu wdzięczności siłom duchowym i zapewnili wiele
błogosławieństw życia. Ale kiedy Hopi zostali
zaatakowani przez wrogów, Kachinowie zostali zabici, a
ich dusze powróciły do podziemi. Inna wersja mitologii mówi, że z biegiem czasu kachinowie powrócili do podziemi, kiedy lud Hopi zaczął uważać ich za coś oczywistego. Ale przed wyjazdem nauczyli kilku wiernych młodych mężczyzn swoich ceremonii i pokazali im, jak robić maski i kostiumy. Kiedy inni Hopi zdali sobie sprawę ze swojej straty, ze skruchą zwrócili się do ludzi podszywających się pod ludzi, którzy kontynuują ceremonie do dziś.
Od ponad 2000 lat Indianie z Południowego Zachodu modlili się do wielkich duchów, aby pobłogosławiły swój świat dobrą pogodą, obfitą zwierzyną i obfitymi żniwami. Wierzą też, że w ciągu swojego życia otaczają ich liczne duchy. Tuż po przesileniu zimowym kachina przynoszą im wiadomości od tych duchów i przebywają z plemieniem przez połowę każdego roku, kontaktując się z ludem Pueblo. Pozwalają się zobaczyć społeczności, gdy mężczyźni odprawiają tradycyjne rytuały, nosząc maski kachina i inne regalia. Mówi się, że duchy kachina wchodzą do ciał tancerzy w podziemnych komnatach zwanych kivas. Mężczyźni biorący udział w tych ceremoniach ubierają się w insygnia, które mają na celu zidentyfikowanie konkretnego duchowego katcina, a maska noszona przez uczestnika zawiera duchową esencję rzeczywistego katcina. Mana Paczawuina Kiedy dana osoba jest przebrana za określonego katcina w ceremonialnym tańcu, jego działania podczas ceremonii przekazują błagania i modlitwy ludzi duchom katcina. Podczas występów katcina widzowie posypują ich pyłkiem kukurydzy, aby można było wymienić błogosławieństwa pomiędzy katcinami a ludźmi. Podczas otwartych ceremonii, między tańcami, Kaczina rozdają dzieciom lalki Kaczina, kokardy, grzechotki, owoce i słodycze. Lalki Kachina, które podobno zawierają duchy Kachina, są rozdawane dzieciom w nadziei na przyszłą obfitość i zdrowie, a także narzędzia do edukacji. Ceremonie, które Indianie Pueblo odprawiają, by uczcić te duchy, różnią się w zależności od plemienia i wioski, ale te, w których występują zamaskowani mężczyźni przebrani za Kachinów, zwykle odbywają się w okresie potrzebnej płodności rolniczej i żniw. Te ceremonie, na które składają się modlitwy i podziękowania za deszcz i dobre plony, są towarzyskimi okazjami dla wioski, gdzie przyjaciele i krewni przyjeżdżają z sąsiednich wiosek, aby zobaczyć "taniec" i wziąć udział w ucztach. Uważa się, że ceremonie te zachowują równowagę i ścisłą harmonię między ludem Pueblo a ich duchowymi katinami.
Każdy
taniec opowiada historię i służy innemu celowi, a
kostiumy noszone przez tancerzy są czymś więcej niż
tylko dekoracyjnym - pióra, biżuteria i koraliki
przekazują część historii. Trzeci
typ Kachina to lalki i rzeźby, które są starannie
wykonane przez mężczyzn z pueblo. Hopi jako pierwsi
stworzyli lalki kachina, aby uczyć dzieci o tych
duchowych istotach i mądrości, którą muszą dzielić
się z ludźmi. Przekazy
lalek i mężczyzn biorących udział w ceremoniach są
bardzo zróżnicowane, od nauczania tożsamości katcina
i symboliki ich regaliów po właściwe zachowanie i
poznawanie obowiązków. Lalki są wręczane dziewczętom Hopi, począwszy od dzieciństwa, a także rozdawane podczas ceremonii, podczas gdy chłopcy otrzymują łuki i strzały. Ponieważ tylko mężczyźni mogą personifikować kachinas, lalki służą również do edukowania i przypominania reszcie plemienia o ich przesłaniach i pozwalają każdemu doświadczyć połączenia z duchami. Lalki nie są używane jako zabawki, ale raczej są zawieszane na ścianach lub w inny sposób wystawiane w domu. Te cenne przedmioty przekazywane są z pokolenia na pokolenie, często pozostając w tej samej rodzinie przez dziesięciolecia, a nawet setki lat. Chociaż nie jest czczony, każdy Kachina jest postrzegany jako potężna istota, która, jeśli zostanie obdarzona podziwem i szacunkiem, użyje swojej szczególnej mocy dla ludzkiego dobra. Nie
wiadomo, skąd pochodzi kult Kachina, jednak istnieją
pewne dowody wskazujące na pochodzenie
mezoamerykańskie, co oznacza rdzenne kultury, które
rozwinęły się w niektórych częściach Meksyku i
Ameryki Środkowej przed eksploracją i podbojami
Hiszpanii w XVI wieku. Niektóre badania sugerują, że
kultura mogła zostać przyniesiona wraz z klanami,
które migrowały na południe, a następnie wróciły na
północ, przynosząc ze sobą wierzenia katcina. Istnieje kilka wskazówek archeologicznych, które wskazują, że istniał kult Kachina, zanim Hopi osiedlili się w dzisiejszej Arizonie w 1100 roku. Wczesne dowody sztuki kachina zostały znalezione w Ruinach Puerco w Parku Narodowym Skamieniałego Lasu. do około 1150 rne Pierwsze maski i tancerze Kachina pojawiają się w sztuce naskalnej około 1325 rne, a do XV wieku kultura zamaskowanych tancerzy i rzeźbionych lalek stała się częścią kultury różnych plemion Pueblo. Począwszy od XVI wieku Hiszpanie zaczęli dokumentować, że widzieli dziwaczne obrazy diabła wiszące w domach Pueblo. Były to najprawdopodobniej lalki kachina. Pierwsza
lalka kachina została odebrana od Indian Hopi w 1857
roku przez dr Palmera, chirurga armii amerykańskiej.
Później podróżnicy zabrali więcej lalek, a pierwsze
zdjęcia zrobiono w XIX wieku. Dopiero pod koniec XIX i na początku XX wieku lalki kachina zaczęto sprzedawać na rynku. Dzisiejsze wytwarzanie lalek Kachina obejmuje zarówno tradycję, jak i artyzm i jest postrzegane jako jedno z najbardziej kolekcjonowanych rękodzieł rdzennych Amerykanów na rynku. W miarę jak coraz więcej nie-indyjskich kolekcjonerów zakochało się w lalkach Kachina, a wraz z pojawieniem się elektronarzędzi, takich jak narzędzia obrotowe Dremel, rzeźbiarze lalek Kachina również stali się bardziej kreatywni. Wcześniej płaskie rzeźby lalek są teraz pełne, z realistycznymi ruchami, jaśniejszymi kolorami i wyszukanymi regaliami. Jednak niektórzy rzeźbiarze powrócili ostatnio do rzeźby bardziej tradycyjnych lalek. [Zobacz także:] Starożytni mieszkańcy Pueblo z południowego zachodu Hopi - pokojowi mieszkańcy południowego zachodu
|