Mitologie i
legendy Indian USA
Indiańskie mity i legendy
[Różne legendy i mity
plemion:]
Rzeźba
totemiczna na Alasce
Arka
w górach przesądów
Oblężony
przez głód
Podział
Dwóch Plemion
Powódź
w Santa Fe
Ukryte
Miasto Doliny Śmierci
Widelec
Legend of Crazy Woman
Legendy
Terytorium Indyjskiego
Mali
ludzie z Wyoming i mumia Pedro Mountain
Zagubiona
Trail
Rdzenni
Amerykanie Legendy Arizony
Navajo
Skinwalkers - czarownice z południowego zachodu
Blada
twarz błyskawicy
Legenda Czarnych Stóp o Fajce Pokoju
Królowa
Doliny Śmierci
Jeźdźcy
pustyni
Ofiara
Tolteków
Solna
wiedźma z równin Nebraski
Historyczne
wody Oregonu
Ta-Vwots
podbija słońce
Teihiihan
- Mali kanibale z równin
Thunderbird
rdzennych Amerykanów
Tamanous
z Tacoma
Podróżnik
Whulge
Tragedia
Yellowstone
Wendigo
- Flesheater Lasów
Słup totemu Thunderbird
[Według plemienia:]
Mity
i legendy Apache
Mity
i legendy Blackfoot
Mity
i legendy Cherokee
Mity
i legendy Siuksów
Mity
i legendy Zuni
Mitologia i święte koncepcje:
Legendy rdzennych Amerykanów
Podczas gdy Wielki Duch stanowi podstawę indiańskiej
teorii, plemiona wierzą w wiele bóstw, które są
otoczone mitologią. Zgodnie z ich poglądami na naturę
i ducha, nieustannie odwołują się do tych mocy, na
każdym etapie swojego życia. Słyszą wielkiego Ducha w
każdym wietrze; zobacz go w każdym obłoku; bój się
go w dźwiękach i adoruj go w każdym miejscu, które
budzi podziw. Chociaż kultury i zwyczaje różniły się
między plemionami, wszyscy wierzyli, że wszechświat
jest związany ze sobą przez duchy naturalnego życia, w
tym zwierzęta, wodę, rośliny, niebo i samą Ziemię.
Kultura rdzennych Amerykanów walczyła o przetrwanie po
tym, jak biały człowiek najechał ich życie. Żyjąc
przez wymuszone ruchy, wojnę, głód, choroby i
asymilację, ci silni i uduchowieni ludzie zdołali
utrzymać przy życiu swoje liczne legendy i opowieści.
Przekazywane z pokolenia na pokolenie, te liczne
opowieści mówią o ponadczasowych przesłaniach pokoju,
życia, śmierci i harmonii z naturą.
Święte wierzenia wielu plemion są w dużej mierze
formułowane i wyrażane w powiedzeniach i narracjach
przypominających legendy ludów europejskich. Dostępne
są duże kolekcje tych opowieści i mitów z Blackfoot ,
Crow , Nez Perce , Assiniboine , Gros Ventre , Arapaho ,
Arikara , Pawnee , Omaha , Northern Shoshone i innych. W
nich można znaleźć wiele ciekawych informacji.
Chociaż każde plemię ma swoje własne wierzenia i
święte mity, wiele z nich ma ze sobą wiele wspólnego.
Potop Gustave Dore, 1866
Mit potopu lub potopu jest niemal powszechny w
plemionach równin, a także wśród Indian Woodland.
Niemal wszędzie przybiera formę odtworzenia zatopionej
ziemi przez mniej lub bardziej ludzkiego człowieka,
który posyła nurkującego ptaka lub zwierzę po trochę
błota lub piasku. Inne opowieści o wspólnych wątkach
to "Bohaterowie bliźniacy" - Kobieta, która
poślubiła gwiazdę i urodziła Bohatera" oraz
"Kobieta, która poślubiła psa". Bohater
urodzony w gwiazdach znajduje się w mitach Kruka,
Pawnee, Dakota , Arapaho, Kiowa, Gros Ventre i Czarna
Stopa. Mitologie indyjskie często zawierają duże
zbiory opowieści, recytujących przygody wybitnego
mitycznego bohatera o nadprzyrodzonych atrybutach, który
przemienia, aw niektórych przypadkach tworzy świat,
który naprawia wielkie krzywdy i naprawia wielkie zło,
często jednak popada w błahe i wulgarne figle. Na
przykład wśród Czarnych Stóp występuje pod imieniem
Napiw, zwany też "Starym Człowiekiem". Jest
wyraźnie ludzki w formie i imieniu. Gros Ventre,
Cheyenne , Arapaho, Hidatsa i Mandan wydają się mieć
podobny charakter w swojej mitologii.
"Stary człowiek" pojawia się również w
mitologiach sąsiednich obszarów kulturowych, takich jak
obszar między Równinami a Oceanem Spokojnym. Niektóre
opowieści wydają się podobne, ale przypisuje się je
postaci zwierzęcej o imieniu i atrybutach kojota. Pod
tym imieniem pojawia się wśród Kruków, Nez Perce i
Shoshone, na zachodnich obrzeżach Równin, ale rzadko
wśród Pawnee, Arikara i Dakota i praktycznie nigdy
wśród plemion określających go jako człowieka.
Wśród Assiniboine, Dakota i Omaha ten bohater ma
postać podobną do pająka o imieniu Unktomi.
Oprócz bohaterów można znaleźć wiele opowieści o
zwierzętach, które często wyjaśniają osobliwości
konstrukcyjne zwierząt z powodu jakiegoś wypadku. Na
przykład oszust Czarnej Stopy , wściekły, próbował
rozerwać rysia, powodując, że ma on długie ciało i
niezgrabne nogi. W innych przypadkach opowieści
opowiadają anegdotę o pochodzeniu samego życia. W
niektórych opowieściach zakończenie zawiera opis, w
jaki sposób "nakazano być" pewnemu aspektowi
życia, wyjaśniając naturalne zjawisko lub mityczną
wiarę.
Istnieją również opowieści, w których istoty
nadprzyrodzone pojawiają się pod postacią dobrze
znanych zwierząt i pomagają lub obdarzają ludzi
przysługami. W mitologii plemion równin bawół jest
ulubioną postacią i rzadko spotykany w mitologii z
innych obszarów. Niedźwiedź, bóbr, łoś, orzeł,
sowa i wąż są również często wymieniane, ale
występują również w mitach Woodland i innych plemion.
Spośród wyimaginowanych stworzeń najbardziej rzucają
się w oczy potwór wodny i Thunderbird . Ten pierwszy
jest zwykle ogromnym rogatym wężem, który trzyma się
pod wodą i który boi się grzmotów. Thunderbird to
istota podobna do orła, która powoduje grzmoty.
Legendy migracyjne oraz te wyjaśniające pochodzenie i
formy wierzeń i instytucji plemiennych stanowią dużą
część mitologii, formułując pojęcie religii i
filozofii różnych grup.
Indiański łapacz snów "
W
przeszłości nasi starzy byli gawędziarzami. W ten
sposób rzeczy zostały przekazane kolejnym pokoleniom. Z
tego powodu starsi ludzie starali się zapamiętać
każdy szczegół, aby móc go później opowiedzieć.
Byli nośnikami słowa i obrazu, czyniąc historię i
wartości duchowe żywymi i ważnymi. W ostatnim czasie
sprawiliśmy, że nasi starzy myśleli, że nie są tak
ważni. Sfałszujemy ich historie i sprawiamy, że czują
się głupio. Prawda jest taka, że ??nie wiemy, co jest
cenne i jak "a da li he lit tse di - doceniać wiek.
Sztywność może wkraść się i ustawić nawet młody
umysł, jeśli nie ma miękkich wspomnień, śmiechu,
czasów zbyt głębokich na łzy. Wiek to łaska - czas
zbyt cenny, by go marnować".
- Joyce
Sequichie Hifler z jej książki A Cherokee Feast of Days
[Zobacz także:]
Przysłowia
i mądrość rdzennych Amerykanów
Rytuały
i ceremonie rdzennych Amerykanów
Totemy
rdzennych Amerykanów
Rola
astronomii i mitologii w kulturze rdzennych Amerykanów
Mity indiańskie opowiadają
o tym, jak powstali pierwsi ludzie, w jakich
okolicznościach otrzymali od Stwórcy lub jego
posłańców różne umiejętności, jak nauczyli się
polować, uprawiać ziemię i wytwarzać różne
przedmioty oraz w jaki sposób talenty te wykorzystali.
Mity pokazują, skąd wzięły się prawa i obyczaje,
jakich norm moralnych należy przestrzegać i jakie
sankcje grożą tym, którzy nakazom owym się
sprzeciwią. Mity wyjaśniają i uzasadniają określony
porządek społeczny - pokazują grupom i jednostkom
właściwe dla nich miejsce, określają ich zadania i
obowiązki.
Mity wyznaczają wreszcie kolejne etapy życia ludzkiego
- narodziny, dorastanie, dojrzałość, starość i
śmierć, a także przyporządkowują właściwe im
aktywności - naukę, zaloty, małżeństwo. Mit tworzy
bezpieczny świat, w którym wszystko jest tak, jak być
powinno, tak, jak niegdyś ustalili to przodkowie.
Alfonso Ortiz i Richard Erdoes mówią - "W mity
się wierzy. Są one symbolem żywej wiary, nadają
konkretne kształty określonym wierzeniom i tradycjom,
które łączą współcześnie żyjących ludzi z ich
przodkami".
Legendy tymczasem mogą, choć nie muszą, zawierać
jakiś element prawdy historycznej, niejednokrotnie
opisują, wychwalają lub potępiają działania
podejmowane przez konkretne osoby - wodzów, wojowników,
mężnych członków plemienia, często mają walor
dydaktyczny i moralizatorski. W przeciwieństwie do
mitów najczęściej nie odnoszą się do rzeczywistości
nadprzyrodzonej, co nie znaczy, że nie pojawiają się w
nich rozmaite fantastyczne istoty czy cudowne wydarzenia.
Oba typy opowieści, choć pełniły odmienne funkcje,
były tak samo istotną częścią tradycji indiańskiej
i dlatego należy traktować je z równą powagą i
starannością, jako świadectwo bogatej tradycji ustnej
Indian Ameryki Północnej.
W mitach i legendach odnajdujemy wiele elementów świata
tubylczego Ameryki Północnej. Obecna w nich cała sfera
tradycji, zwyczajów i wierzeń przekazywana była z
pokolenia na pokolenie najczęściej w formie ustnych
opowieści. Snuto je zarówno w krytych korą długich
domach Irokezów z północno-wschodnich lasów,
ziemiankach Mandanów, jak i tipi Siuksów z Równin,
igloo Inuitów z Arktyki oraz budowanych z kamienia
wioskach Indian Pueblo z Południowego Zachodu. Mity i
opowieści pozostały w jakiejś części nierozłączną
i bardzo ważną częścią kultury i tradycji tubylczych
Amerykanów także i dzisiaj, pomagając w zachowaniu
tożsamości poszczególnych ludów i grup. "Mity i
legendy - piszą Alfonso Ortiz i Richard Erdoes - są
magiczną soczewką, przez którą możemy podglądać
porządek społeczny i życie codzienne - organizację
życia rodzinnego, funkcjonowanie ustroju politycznego,
łowienie ryb, uczucia towarzyszące ceremoniom
religijnym, podział sił pomiędzy mężczyznami i
kobietami, przygotowywanie posiłków i wreszcie sposób,
w jaki sławiono bohaterskich wojowników".
W opowieściach tych, choć nie miały one nigdy
charakteru kronikarskiego, odbija się w pewnym sensie
rzeczywistość świata tubylczego sprzed pojawienia się
Europejczyków, jak też z późniejszego okresu
pierwszych kontaktów i kolonizacji. Nierzadkie są
przypadki, w których mityczne czy legendarne opowieści
potwierdzają pewne fakty historyczne i ustalenia
naukowe. Przykładem może tu być mit o Hiawatha,
bohaterze Irokezów, gdzie opowieść odwołuje się do
znanego z historii wydarzenia, którym było założenie
Ligi Irokeskiej, w pewnym okresie najsilniejszej
tubylczej siły politycznej w rejonie Wielkich Jezior, z
którą poważnie musiały się liczyć nawet europejskie
państwa kolonialne. Informacje zawarte w takich
opowieściach odnoszą się także w jakiejś części do
życia codziennego.
W micie Siuksów o Kobiecie-Białej Bizonicy jest
powiedziane, że Indianie na początku gotowali wodę i
pożywienie poprzez wrzucanie rozgrzanych kamieni z
paleniska do pojemników ze skóry. Badania
archeologiczne potwierdzają takie sposoby
przygotowywania pożywienia w społecznościach Indian
Pueblo, gdy ci jeszcze nie znali ceramiki, a wodę mogli
gotować w wyplatanych koszach o bardzo gęstym splocie i
dodatkowo wylepianych żywicą; znane są też analogie
etnograficzne gotowania wody w pojemnikach ze skóry.
Mity i legendy mogą być także bogatym źródłem
informacji o strukturze i organizacji społecznej
plemienia. W jednym z mitów Indian Tsimshian mówi się
o niewolnikach, a dane archeologiczne i etnograficzne
potwierdzają funkcjonowanie instytucji niewolnictwa
wśród plemion Północno-Zachodniego Wybrzeża jeszcze
na długo przedtem zanim przybyli do nich Europejczycy.
W różnorodności mitów odbija się różnorodność
plemion i kultur tubylczych Ameryki Północnej, bogactwo
wątków wierzeniowych i rozmaitość symboli, elementy
wspólne, ale także duże różnice. Mitologie
indiańskie różnią się między sobą, podobnie jak
poszczególne plemiona różnią się językami,
tradycją, strojami, a nawet wyglądem zewnętrznym.
Opowieści polujących na Równinach nomadycznych
łowców bizonów są całkowicie odmienne od tych,
które snują mieszkańcy lasów na Wschodzie.
Dla mieszkających na Południowym Zachodzie rolników,
główny przedmiot troski, obecny silnie także w mitach,
stanowią pory zasiewu i zbiorów kukurydzy oraz
zmieniające się pory roku.
Trzeba jednak pamiętać, że nie brakowało także
wzajemnych kontaktów, plemiona prowadziły wojny lub
handlowały ze sobą, a mitologia i wierzenia często
wpływały na siebie i przenikały się wzajemnie. I
chociaż nigdy nie istniała jedna kultura i mitologia
indiańska, możliwe jest wskazanie wielu uniwersalnych,
wspólnych elementów, m.in. niezwykle silny związek
człowieka ze światem przyrody czy troska o losy świata
zamieszkiwanego przez ludzi.
Współcześnie w różnych społecznościach tubylczych
różnie wygląda stosunek do tradycji, w tym mitów,
legend, wierzeń, norm i wartości. Europejska
kolonizacja kontynentu północnoamerykańskiego bez
wątpienia w zasadniczy sposób zmieniła nastawienie
Indian i Inuitów do rzeczywistości i w wielu
przypadkach zmusiła ich do przyjęcia nowej, odmiennej
od tradycyjnej, wizji świata. Nie wszędzie jednak
następowało to równomiernie i w tym samym czasie.
Zdecydowanie szybciej zmiany następowały na wschodzie
kontynentu, gdzie wiele kultur i plemion zostało
wysiedlonych ze swoich siedzib, wiele całkowicie
unicestwiono. Więcej elementów tradycji mogło
przetrwać m.in. na Południowym Zachodzie czy Wybrzeżu
Północno-Zachodnim, gdzie spora część ludów
przetrwała w miejscu, gdzie zastali ich Europejczycy.
Niektóre plemiona zdołały ochronić znaczną część
tradycji, wierzeń oraz związanej z nimi mitologii,
pomimo tak trudnej historii i stuleci kontaktów z
europejskimi, a później amerykańskimi kolonizatorami i
osadnikami. Przykładem jest choćby kult katchina Indian
Hopi oraz cała sfera wierzeń z tym związanych. Badania
archeologiczne dowodzą, że kult ten pojawia się w
społecznościach Pueblo z terenu dzisiejszej Arizony i
Nowego Meksyku już na przełomie XIII i XIV wieku n.e.5
. Do dnia dzisiejszego stanowi on podstawę ceremonii i
życia religijnego współczesnych Indian Hopi,
wyznaczając rytm życia mieszkańców poszczególnych
osad-puebli przez cały rok. Pomimo trudnych i często
bolesnych doświadczeń z białymi osadnikami, w
niektórych społecznościach do dziś przetrwała także
sama tradycja opowiadania mitów, przekazywania ich w
formie ustnej następnym pokoleniom. Na przykład do dnia
dzisiejszego wśród różnych grup Indian Pueblo w
dolinie Rio Grande w Nowym Meksyku wciąż praktykowane
przez starszyznę plemienną jest przekazywanie tradycji
w formie ustnych opowieści dla dzieci i młodzieży.
Nie ma reguły ile ma trwać takie opowiadanie, może
to być kilka godzin, ale też kilka dni; najważniejsze
jest to, że opowieść musi zostać doprowadzona do
końca, aby tradycja w możliwie najpełniejszej postaci
przeszła w ręce kolejnego pokolenia.
|